«عراقچی» در دیدار با عبدالله: سند جامع همکاری های مشترک تهران و کابل به زودی نهایی می شود

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 52052

 سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته به کابل سفر کرده بود پس از دیدار با رییس جمهور غنی، با داکتر عبدالله، رئیس اجرائی دولت وحدت ملی نیز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اطلس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرفین در این دیدار با تاکید بر روابط تاریخی و دوستانه دو کشور از پیشرفت کار درباره نهایی شدن سند جامع همکاری‌های مشترک تهران و کابل خبر دادند.

عراقچی در این دیدار گفت: سه کمیته از کمیته‌های مشترک سند جامع همکاری‌های مشترک کار‌های خود را به پایان رسانده اند و کار دو کمیته دیگر در حال نهایی شدن است.

وی ابراز امیدواری کرد که این سند هرچه زودتر نهایی شود تا رهبران دو کشور آن را امضا نمایند.

عراقچی از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با هیأت طالبان در تهران سخن به میان آورد و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی را در جریان این مذاکرات قرارداد.

وی با بیان اینکه این مذاکرات در هماهنگی با دولت افغانستان انجام شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

عراقچی همچنان حمایت خود را از روند مردم سالاری و برگزاری انتخابات در افغانستان ابراز کرد و با مهم خواندن میزان مبادلات تجارتی میان دو کشور خواهان افزایش روابط و داد و ستد اقتصادی بیشتر شد.

داکتر عبدالله نیز با قدردانی از سفر عراقچی به افغانستان از او خواست تا مراتب تشکر وی را به مقامات جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید.

وی گفت که روابط میان دو کشور بربنیاد‌های محکم دوستی و همکاری استوار است و افغانستان از نهایی شدن سند جامع حمایت کامل می‌کند و تاکید نمود که کار‌هایی باقیمانده دو کمیته باید به زودی نهایی گردد.

عبدالله اظهار داشت: از اینکه جمهوری اسلامی ایران اصول مذاکرات حکومت با گروه‌های تروریستی را رعایت کرده است و همینطور دولت افغانستان را در جریان مذاکرات با گروه طالبان قرارداده است، از تهران قدردانی می‌کنیم.

رئیس اجرایی دولت همچنان تاکید کرد که دولت کابل از صلح حمایت می‌کند، اما صلح نمی‌تواند به قیمت ضایع شدن دستاورد‌های سالیان اخیر تحقق یابد.

عبدالله همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران و نقش این کشور در میزبانی از مهاجرین افغانستان را ستود و خواهان افزایش همکاری‌های بیشتر میان دو کشورشد.

معاون وزارت خارجه ایران پیش از این نیز با «محمداشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان در قصر «گلخانه» دیدار کرد و هر دو طرف در ارتباط با مناسبات دولت با دولت، روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها و چگونگی استفاده بهتر از بندر چابهار بحث و تبادل نظر کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟