عبدالله: طالبان تمایلی به حل سیاسی بحران ندارد

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 115131

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که با تکمیل روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه طالبان تمایلی به حل بحران و توافق سیاسی با دولت افغانستان ندارند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز جمعه، ۲۸ جوزا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که بر اساس برخی نشانه‌ها، طالبان شاید تمایلی به توافق سیاسی با حکومت افغانستان ندارند: «طالبان خود را شاید جسورتر فکر می‌کنند و حداقل برخی از آنها به این باور اند که می‌توانند از خروج نیروهای بین‌المللی، از راه نظامی بهره‌گیری کنند. چرا آنها در مذاکرات با جدیت برخورد نمی‌کنند؟»

آقای عبدالله افزوده است: «اگر چنین باشد، این گروه با یک سو محاسبۀ بزرگ مواجه است و اگر فکر کند که از راه نظامی پیروز می‌شود، من تکرار می‌کنم که هیچ برنده ای از راه تداوم جنگ، وجود ندارد.»

این در حالی است که بر اساس معلومات ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (ستنکام) روند خروج نیروهای خارجی که از اول ماه می آغاز شده بود، حدو ۵۰ درصد پیش رفته است. قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر تکمیل شود.

با این حال، رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفته است که همسایه‌های افغانستان نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کنند. به گفته او نیاز است کشورهای همسایه به جای مداخله در امور داخلی افغانستان با حکومت همکاری کنند تا زمینه ‌های صلح و ثبات در افغانستان فراهم گردد.

عبدالله همچنین گفته است: «کشورهایی وجود دارند که نگرانی شان را به خاطر حضور نیروهای خارجی در افغانستان ابراز کرده بودند، به شمول جمهوری اسلامی ایران. اکنون که سربازان ناتو این کشور را ترک می کنند فکر نمی کنم که این کشور ها علاقمند مشاهده بی‌ثباتی در افغانستان و یا برگشت به روز های گذشته و پسین باشند؛ به دلیل اینکه در همسایگی با هم در کل منافع مشترک زیادی داریم.»

به گفته آقای عبدالله مذاکرات میان حکومت افغانستان و گروه طالبان که قرار بود قبل از تکمیل خروج نیروهای امریکایی و ناتو در ماه سپتامبر، در ترکیه برگزار شود، هنوز کاملاً از میز خارج نشده است.

به گفته او، موقف ترکیه این است که در صورت آمادگی دوطرف آنکارا آماده است که از نشست صلح افغانستان میزبانی کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟