عبدالله: خروج آمریکا از افغانستان مشروط به پیشرفت در روند صلح است

  • انتشار: ۳ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 99374
داکتر عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی طی سخنانی گفت: به تصمیم دونالد ترامپ برای کاهش سربازان آمریکایی به ۲۵۰۰ نفر در افغانستان احترام می‌گزاریم، اما دولت و سیاستگران آمریکا وعده داده‌اند که خروج نیرو‌های باقیمانده آمریکایی از این کشور، به پیشرفت در روند صلح با طالبان مشروط خواهد بود.

وزارت دفاع آمریکا اخیرا بر اساس دستور دونالد ترامپ اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی را از ۴۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ تن در افغانستان کاهش می‌دهد.

عبدالله عبدالله در گفتگو با اسوشیتدپرس اظهار داشت که اطمینان دارد دولت جدید آمریکا نیز از روند صلح کنونی افغانستان حمایت خواهد کرد.

وی افزود: «مذاکرات و حمایت آمریکا از ادامه مذاکرات ادامه خواهد یافت. اینکه این پشتیبانی چه شکلی خواهد داشت مربوط به آمریکا خواهد بود، اما مطمئنا برای حل و فصل صلح آمیز فشار خواهد آورد. نوعی تفاهم دو جانبه در آمریکا در میان قانونگذاران و در میان سیاستمداران وجود دارد و آن اینکه فرصتی برای صحبت میان دولت افغانستان، جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان وجود دارد.»

عبدالله همچنین دست داشتن نیرو‌های استرالیایی را در قتل غیرنظامیان افغانستان را تاسف بار خواند و گفت: «این تکان دهنده بود؛ گزارش استرالیا درباره کشته شدن ۳۹ افغان متاسفانه مشابه رویداد‌هایی هستند که از این پیش نیز اتفاق افتاده‌اند و نیرو‌ها در آن دخیل بوده‌اند، اما دولت استرالیا بدون هیچگونه شک در این باره عذرخواهی کرده‌اند.»

گفتنی است که بر اساس گزارش ارتش استرالیا، ۲۵ تن از نیرو‌های ویژه این کشور در جریان ماموریت یازده ساله در افغانستان در قتل ۳۹ غیرنظامی افغانستانی دست داشته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟