عبدالغنی حقبین که به جرم « زنا و لواط» در زندان بود با فرمان رهبر طالبان آزاد شد

  • انتشار: ۱۵ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 137385

منابع می‌گویند که عبدالغنی حقبین، رئیس پیشین مبارزه با تروریسم فرماندهی پولیس طالبان در قندهار به دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه از زندان آزاد شده است.

عبدالغنی حقبین شش ماه قبل از سوی استخبارات طالبان “به جرم زنا و لواط” در ولسوالی اسپین‌ بولدک بازداشت شد. عبدالغنی حقبین و رهبر طالبان از قوم نورزی هستند.

این در حالی است که طالبان در قبال اتهامات مشابه علیه شهروندان عادی افغانستان، با سخت‌گیری‌های شدیدی برخورد می‌کند.

دیروز پنجشنبه، معاون دادگاه عالی طالبان از صدور صدها حکم «قصاص و سنگسار» و احکام زیر دیوار کردن متهمان خبر داد.

عبدالمالک حقانی، معاون دادگاه عالی طالبان گفت که این گروه در سراسر افغانستان حکم قصاص ۱۷۵ نفر و سنگسار کردن ۳۷ نفر را صادر کرده‌اند. او تاکید کرد دادگاه‌های این گروه برای چهار نفر حکم زیر دیوار کردن و برای ۱۰۳نفر دیگر حکم اجرای حدود شرعی صادر کرده‌اند.

شماری از اعضای طالبان برای استقبال از رهایی عبدالغنی حقبین به زندان قندهار رفته‌اند.

این گروه، در ماه‌های گذشته، ده‌ها نفر را به اتهام فساد اخلاقی و رابطه خارج از ازدواج شامل «زنا و لواط» بازداشت و شکنجه کرده است. در این مدت، طالبان شماری زیادی را در ملاء عام شلاق زده‌اند.

الهه دلاورزی،‌ دانشجوی طب پارسال با نشر ویدیویی فاش کرد که سعید خوستی، سخنگوی سابق وزارت داخله طالبان او را مورد «تجاوز» و شکنجه قرار داده است. او همچنین گفت که این مقام طالبان او را به «نکاح اجباری» در آورده است.

به رغم دادخواهی فعالان و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی برای تامین عدالت در قضیه خانم دلاورزی، طالبان هیچ اقدامی برای دادگاه کشاندن سعید خوستی نکرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟