عبدالسلام حنفی: حمله هوایی آمریکا در کابل خلاف توافق‌نامه دوحه بود

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132139

عبدالسلام حنفی معاون دوم رئیس دولت طالبان اعلام کرد که حمله هوایی آمریکا در کابل نقض حاکمیت ملی و توافق‌نامه دوحه بوده‌است.

عبدالسلام حنفی چهارشنبه شب در مورد حمله هوایی آمریکا در کابل گفت: این موضوعات تاکنون برای ما واضح نیست، فقط یک چیزی معلوم است که اینجا حمله هوایی شده‌است و این خلاف اصول بین‌الملل و خلاف توافقنامه دوحه است.

حنفی همچنین خاطر نشان کرد که در دیپلماسی طالبان بار بار به مردم گفته شده‌است که خاک ما بر ضد همسایگان استفاده نمی‌شود و این دیپلماسی طالبان است.

در کنار اعتراض طالبان برخی از سیاستمداران افغانستان بر این باور هستند که حمله هوایی آمریکا در کابل پیامدهای منفی بر روابط جامعه جهانی با افغانستان خواهد گذاشت.

در همین مورد سید اسحاق گیلانی رهبر حزب نهضت همبستگی افغانستان گفت: با انجام این عملیات، به رسمیت نشناختن امارت اسلامی حالا دیگر حتمی خواهد شد و پول مسدود شده ایی که آمریکا برای آزادی آن تا حدودی نرمش نشان داده بود دیگر پرداخت نخواهد شد.

یکی از بندهای توافق‌نامه دوحه که میان طالبان و آمریکا در حوت/اسفند سال ۹۹ در دوحه قطر به امضاء رسید پناه ندادن به گروه‌های تروریستی همچون القاعده در افغانستان بوده‌است. از همین رو واشینگتن نیز کابل را به نقض این موافقت‌نامه متهم می‌سازد.

هواپیمای بی‌سرنشین آمریکا در روز یک‌شنبه خانه ای را در شیرپور شهر کابل هدف قرار داد. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده در این حمله کشته شده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟