عادی سازی روابط؛ موضوع مکالمه تلفنی «اوباما» و «کاسترو»

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 9716

لزوم اتخاذ اقداماتی که به عادی سازی روابط واشنگتن – هاوانا کمک کند، از محورهای گفتگوی رؤسای جمهور دو کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از مهر، دولت واشنگتن دیروز جمعه قوانین جدیدی را به منظور تسهیل تجارت، سرمایه گذاری در کوبا و همچنین مسافرت به این کشور اعلام کرد حال آنکه «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا در گفتگوی تلفنی با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود تلاش های انجام گرفته در این زمینه را ناکافی دانسته و رفع تمامی تحریم های اقتصادی را که طی ۵۳ سال گذشته بر کشورش اعمال شده، خواستار شد.

هدف از گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور که برای نخستین بار پس از دیدار تاریخی آنها در ماه آوریل گذشته اتفاق افتاد، بنا به اعلام کاخ سفید زمینه چینی برای عادی سازی روابط واشنگتن – هاوانا از طریق اتخاذ اقدامات مشترک یا یک جانبه عنوان شده است.

طبق قوانین جدید، برخی از تجار آمریکایی مجاز به افتتاح دفتر کار یا حساب بانکی در کوبا خواهند بود. علاوه بر این، شرکت های تجاری با آغاز فعالیت خود در کوبا قادر به مشارکت در برخی از پروژه های دولتی و استخدام شهروندان کوبایی خواهند بود.

از سوی دیگر، سقف ارسال حواله های بانکی آمریکا به مقصد کوبا برداشته می شود.

گفته می شود هدف آمریکا از ارائه این تسهیلات جزئی، رونق بخشیدن به تجارت بخش خصوصی و تشویق کوبا به اعمال اصلاحات اقتصادی است.

یکی دیگر از دلایل رؤسای جمهور دو کشور برای برقراری مکالمه تلفنی، سفر «پاپ فرانسیس» به کوبا است که قرار است امروز شنبه صورت بگیرد. رهبر کاتولیک های جهان نقش کلیدی در تشویق واشنگتن و هاوانا به از سرگیری روابط دیپلماتیک داشته است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟