ظاهر قدیر: نیروهای داعش با چرخبال تجهیز می شوند

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 16091

در حالی که حکومت همواره از سرکوب گروه داعش در چند ولسوالی ولایت ننگرهار سخن می‌گوید، اما ظاهر قدیر، معاون اول مجلس که نماینده‌ی مردم ننگرهار است می‌گوید آنچه که حکومت در مورد داعش در رسانه‌ها گفته، واقعیت ندارد.
آقای قدیر در نشست علنی امروز (شنبه، هشتم عقرب) مجلس نمایندگان با اشاره به حملات اخیر داعش در ولسوالی پچیراگام ننگرهار هشدار داد که این گروه منطقه‌ی استراتژیک «برپچیر» را در کنترل خود گرفته و قصد دارد که به منطقه‌ی تورابورا، دست یابد.
قدیر گفت اگر داعش به تورابورا دست یابد خلافت خراسان در افغانستان ایجاد خواهد شد.
ولایت ننگرهار در شرق کشور مأمن اصلی داعش در افغانستان است. این گروه تاکنون بیشتر در ولسوالی‌های اچین، ده بالا و کوت فعالیت داشته و بارها با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند. نیروهای امنیتی عملیات‌های متعددی را در دو سال اخیر در این ولسوالی‌ها علیه گروه داعش به راه انداخته و نظر به گفته‌های مقام‌های حکومتی و امنیتی، داعش در این عملیات‌ها به‌شدت سرکوب شده است.
اخیراً گروه داعش بر ولسوالی پچیراگام حمله کرد و خانه‌های مسکونی را به آتش کشید. از بیش از یک هفته بدین‌سو درگیری نیروهای امنیتی با داعش در این ولسوالی جریان دارد و مقام‌های حکومتی هر روز آمار چشم‌گیری از تلفات داعش را منتشر می‌کنند.
در تازه‏ترین مورد، گزارش‌ها از فعالیت داعش در سایر نقاط کشور نیز منتشر شده است. گفته می‌شود که بیش از ۳۰ نفر در ولایت غور نیز از سوی اعضای محلی گروه داعش تیرباران شده‌اند.
آقای قدیر با اشاره به رویداد غور و سایر رویدادها گفت که سال گذشته هشدار داده بود که داعش تا سال آینده فعالیت‌هایش را در افغانستان آغاز می‌کند.
هشدار معاون نخست مجلس از ایجاد خلافت خراسان از سوی داعش در حالی‌ست که چند روز پیش جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای مأموران حمایت قاطع در افغانستان نیز از تمرکز داعش بر ایجاد خلافت «خراسان» در افغانستان خبر داده بود.
جنرال جان نیکولسن، در گفت‌وگو با شبکه‌ی تلویزیونی ان بی‌سی گفته بود که جنگجویان ازبکستانی مربوط به جنبش اسلامی ازبکستان و پشتون‌های پاکستان از تحریک طالبان پاکستان، به هدف جنگ در افغانستان به داعش پیوسته‌اند.
از دیدگاه گروه داعش، در خلافت خراسان (ولایت خراسان) داعش مناطق وسیعی از افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای‌میانه، بنگله‌دیش، هندوستان و ایران شامل می‌شود.

چرخ‏بال‏‌ها در راه تجهیز داعش؟
از سوی دیگر معاون نخست مجلس نمایندگان به نقل از زنانی که در ولسوالی کوت ننگرهار از سوی جنگجویان داعش به گروگان گرفته شده و اکنون آنان آزاد شده، گفت که شب‌ها چرخ‌بال‌ها به جنگجویان داعش مواد خوراکه می‌رسانند.
آقای قدیر گفت این زنان می‌گویند: «به‌خدا از روی شاو که میشه، هلیکوپترها تا میشه، «مربا، قیماق، پنیر، عسل، پیپ سی، منرال واتر» (برای داعش می‌آورد)، ای از کجا می‌رسد؟ دَ شهر برای ما نمی‌رسد، برای مردم ما نمی‌رسد، ….. برای یک دزد و قاتل در کوه می‌رساند.»
او پرسید که کی این خوارکه‌ها را برای داعش می‌رساند؟
هشدارهای فعلی معاون نخست مجلس از افزایش فعالیت داعش در افغانستان در سرحد ایجاد خلافت خراسان در حالی‌ست که سال گذشته آقای قدیر حکومت و شورای امنیت ملی را به حمایت از داعش متهم کرده بود.
آقای قدیر در ماه قوس سال گذشته که پس از دو ماه از جنگ داعش در ننگرهار به مجلس برگشته بود ادعا کرد، اسناد و شواهدی نزدش است که نشان می‌دهد حکومت در پروژه‌ی پرورش داعش در کشور دست دارد.
او مدعی شده بود که در میان سران حکومتی، به‌ویژه حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور از پروژه‌ی داعش در کشور به‌ویژه در ننگرهار حمایت می‌کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟