ط.البان؛ از تجمل‌زدگی تا خیانت به همدیگر

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 132169

ترور الظواهری در کابل، به حدس و گمان‌هایی دامن زده است مبنی بر این‌که برخی از حلقات ط.البان، آمریکا را در ردیابی محل سکونت او همکاری کرده‌اند. انگشت اتهام نیز اکثرا به سوی امیرخان متقی نشانه می‌رود.
اگر این حدس و گمان‌‌ها درست باشد، باید گفت که آمریکا می‌خواهد با همان روشی ط.البان را از مناسبات سیاسی افغانستان حذف کند، که مجاهدین پیشین را حذف کرد. این روش، چندمرحله‌ای است:
۱) آشناسازی با تجمل: بیست سال پیش وقتی آمریکایی‌ها به افغانستان آمدند، نخستین گام شان آشناسازی رهبران جهادی با ملزومات زندگی اشرافی و فراهم‌سازی زمینه زندگی تجملی برای آن‌ها بود: خانه‌های لوکس، کاروانی از ماشین‌های زرهی، محافظان، سفرهای خارجی و دلار.
به نظر می‌رسد پروسه آشناسازی رهبران ط.البان با زندگی تجملی توسط آمریکا نیز از چند سال قبل، دقیقا از زمان گشایش دفتر قطر، آغاز شده باشد.
وقتی یک جریانی تجمل‌زده شود، ارزش‌ها را فراموش کرده و به سهولت تن به رابطه ارباب – برده‌گی می‌دهد. خیانت در برابر همسنگران از همین‌جا آغاز می‌شود. زندگی تجملی در قطر، شماری از رهبران ط.البان را نیز به مسیر برده‌گی برای آمریکا سوق داده است. شریک‌سازی اطلاعات مربوط به خانه امن ایمن‌الظواهری می‌تواند کاری همین تجمل‌زدگان باشد و سرآغازی خیانت در صف ط.البان.
۲) اختلاف‌اندازی: مجاهدین پیشین وقتی تجمل‌زده شدند، اوتوماتیک به خیانت‌کردن به همدیگر رو آوردند. در بیست سال گذشته، آن‌قدری که مجاهدین با همدیگر در تنازع بودند، با تیم غنی و کرزی در جدال نبودند. این مرحله در میان ط.البان نیز آغاز شده است. و این اختلافات میان شبکه حقانی و تیم درانی‌ها، با رویداد اخیر بیش‌تر از پیش آشکار شد.
۳) ترورهای زنجیره‌ای: تجربه مجاهدین نشان می‌دهد که پس از سپری‌شدن این دو مرحله، مرحله ترورهای زنجیره‌ای فرماندهان ارشد ط.البان فرا می‌رسد. این ترورها یا با پهپادهای آمریکایی صورت خواهد گرفت و یا توسط خود ط.البان با برچسپ‌زنی‌های گوناگون به همدیگر. برچسپ‌هایی از قبیل داعش و القاعده. به زودی شما شاهد این ترورها خواهید بود.
۴) مرحله حذف سیاسی: وقتی همه این مراحل تکمیل شد، آن‌گاه جریان دیگری را علم می‌کنند و ط.البان را از صحنه سیاسی نیز کاملا حذف می‌نمایند. این‌که این پروسه چه مدت زمانی را در برمی‌گیرد، نمی‌دانم.

عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟