طرف‌های درگیر در سودان به اجرای تعهدات بشردوستانه و بحث در مورد آتش‌بس توافق کردند

  • انتشار: ۲۲ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 138333

پس از هفته‌ها درگیری‌ در سودان‌، مذاکرات میان ارتش و نیروهای واکنش سریع این کشور، در عربستان سعودی انجام شده و دو طرف به توافقات اولیه دست یافته‌اند.

به گزارش آناتولی، مذاکرات میان دو‌ طرف ناوقت روز پنج‌شنبه، ۱۱ می، در شهر جده عربستان‌ پایان یافت‌.

دو طرف در پایان گفت‌وگو‌ها با صدور بیانیه‌ای مشترک توافق کرده‌اند که به تعهدات بشردوستانه در سودان‌ پای‌بند می‌مانند و در مورد بحث برای آتش‌بس موقت و دایمی برنامه‌ریزی خواهند کرد.

بیانیه دو طرف زیر عنوان «تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در سودان» بدون اشاره به توقف درگیری‌ها صادر شده است.

در بیانیه همچنان آمده است: «نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع، بر حاکمیت سودان، حفظ وحدت و تمامیت ارضی آن و تسهیل اقدامات بشردوستانه به منظور رفع نیازهای غیرنظامیان تاکید می‌کنند.»

در همین حال، وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرده است که پس از این توافق، طرف‌های درگیر در سودان‌ روی آتش‌بس ده‌روزه نیز بحث خواهند کرد.

درگیری‌ها در سودان، ۱۵ اپریل آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. طرف‌های درگیر با وجود برقراری چندین آتش‌بس موقت آن را نقض کرده‌اند.

براساس آمارهای سازمان ملل و‌ سندیکای داکتران سودان، درگیری‌ها در این‌ کشور تا کنون بیش از ۶۰۰ کشته و بیش از پنج هزار زخمی برجا گذاشته است.

درگیری‌ها در این کشور پس از آن آغاز شد که نیروهای واکنش سریع با الحاق به ارتش این کشور موافقت نکردند و خواستار تشکیل دولت مستقل شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟