طالبان ۲۰ هزار معلم جدید استخدام می‌کنند

  • انتشار: ۱۴ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 133531

در حالی که ده‌ها هزار دختر بالاتر از صنف ششم همچنان از آموزش محروم اند، حکومت طالبان بر حمایت و گسترش روند آموزش در کشور تأکید کرده و گفته‌است که به همین منظور ۲۰ هزار آموزگار جدید استخدام می‌کند.

عبدالسلام حنفی؛ معاون رییس‌الوزرای حکومت طالبان، روز چهارشنبه، ۱۳ میزان در مراسم گرامی‌داشت روز معلم بر گسترش معارف در تمام نقاط افغانستان تاکید کرد.

آقای حنفی گفت: حکومت طالبان با توجه به این نیاز، استخدام ۲۰ هزار آموزگار را در چارچوب وزارت معارف در نظر گرفته‌است.

او همچنین افزود: در هر جایی ‌که نیاز باشد ما باید در آن‌جا مکاتب، مدارس، دارالحفاظ‌ها، تعلیمات تخنیکی و مسلکی و پوهنتون‌ها (دانشگاه‌ها) را ایجاد کنیم.

حکومت طالبان در حالی از تعهد خود به حمایت از آموزش سخن می‌زنند که طی بیش‌تر از یک سال گذشته تمامی مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران و انستیتوت‌های وابسته به وزارت معارف به روی دختران مسدود بوده‌است.

مسدود کردن مکتب‌ها توسط طالبان با واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی روبه‌رو شده؛ اما این ‌گروه هنوز هیچ اقدامی برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم انجام نداده‌است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که نورالله منیر؛ سرپرست پیشین وزارت معارف طالبان به دلیل پشتبانی از آموزش دختران از سمت‌اش برکنار شد.

بر اساس آمار وزارت معارف طالبان، اکنون در سراسر افغانستان ۲۴۷هزار و ۵۵ آموزگار در مکتب‌های دولتی تدریس می‌کنند. همچنین آمار این وزارت نشان می‌دهد که در سراسر افغانستان، بیش از ۱۰ ‌میلیون و ۳۲۹ هزار دانش‌آموز به شمول دختران دوره ابتدایی مصروف آموزش اند.

اخیرا در پی حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که به مرگ فجیع بیش از ۵۰ دانش‌آموز هزاره منجر شد و اکثریت قریب به اتفاق قربانیان آن را دختران تشکیل می‌دهند، اعتراض‌ها علیه طالبان تشدید شد و از جمله معترضان زن در کابل، هرات، مزار شریف، بامیان و ننگرهار خواستار حق تحصیل دختران و پایان‌دادن به کشتار دانش‌آموزان هزاره شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟