طالبان: کشورهای منطقه به امریکا اجازه ایجاد پایگاه ندهد

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 113583

همزمان با نشر گزارش‌ها درباره اقدام امریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در کشورهای منطقه پس از خروج از افغانستان، طالبان از کشورهای همسایه خواسته که «به کسی اجازه و فرصت چنین اقدام را ندهند».

این گروه امروز (چهارشنبه، ۵ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته‌است که امریکا می‌خواهد پس از خروج از افغانستان، به هدف انجام‌دادن عملیات در این کشور، در کشورهای همسایه افغانستان بماند.

در این اعلامیه آمده‌است که حضور نیروهای بیگانه در منطقه، دلیل اصلی ناامنی‌ و جنگ‌ بوده و «فاجعه‌ بزرگی است که آن را در ۲۰ سال گذشته همه دیدند، به‌خصوص ملت رنجدیده‌ ما بیش از همه از این فاجعه رنج دیده و هنوز هم رنج می‌برد».

طالبان از کشورهای منطقه خواسته‌اند که به امریکا اجازه ایجاد پایگاه را ندهند و تأکید کرده‌اند که «اگر خدای ناخواسته بازهم چنین گامی برداشته می‌شود، این اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود».

این گروه در عین حال هشدار داده‌است که «در برابر این‌گونه اعمال نادرست و تحریک‌کننده خاموش نمی‌نشیند».

طالبان اطمینان داده‌اند که از خاک افغانستان بر ضد امنیت کسی استفاده نمی‌شود و تاکید کرده‌اند که کشورهای منطقه هم نباید خاک و حریم هوایی خود را بر ضد افغانستان استفاده کنند. این گروه گفته‌است که «اگر چنین گامی برداشته شود، مسئولیت هرگونه عواقب و مشکلات آن به دوش کسی می‌باشد که مرتکب چنین اشتباهات می‌شود».

بر اساس اعلام رسانه‌ها، امریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در مناطق شالوزان و ترمینال نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی کرَم پاکستان است. وزارت خارجه پاکستان این گزارش را تکذیب کرده‌است.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که امریکا در نظر دارد که در ازبکستان و تاجیکستان پایگاه نظامی ایجاد کند. در این مورد مقام‌های روسیه گفته‌اند که تاجیکستان و ازبکستان پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان به این نیروها اجازه استقرار در خاک خود و ایجاد پایگاه را نخواهند داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟