طالبان: پول افغانی باثبات‌ترین واحد پولی در میان کشورهای عضو سارک است

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 137537

بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان می‌گوید که در چهل‌وسومین نشست رییسان بانک‌های مرکزی سارک‌فایننس مشخص شد که افغانی باثبات‌ترین واحد پولی در میان کشورهای عضو سارک است.

بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان روز شنبه، ۱۶ ثور، با نشر خبرنامه‌ای نوشته است که نماینده‌گان این بانک در نشست بانک‌های مرکزی سارک‌فایننس که در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شد، شرکت کرده‌اند.

به گفته این بانک، در این نشست همچنان مشخص شده که افغانستان از نرخ تورم باثبات برخوردار است.

در خبرنامه آمده است که در نشست بانک‌های مرکزی سارک‌فایننس درباره بخش‌های مهم اقتصاد ملی، شمولیت مالی، دیتابیس سارک، ظرفیت‌سازی، تحقیقات اقتصادی میان کشورهای عضو و برخی موضوع‌های مهم دیگر گفت‌وگو شده است.

این در حالی است که با سلطه طالبان بر افغانستان‌ و منجمد شدن دارایی‌های بانک مرکزی توسط امریکا، ارزش پول افغانی در برابر پول‌های خارجی، به‌خصوص دالر امریکایی کاهش یافته است.

چندی پیش سازمان جهانی غذا با نشر گزارشی گفته بود که نرخ مبادله افغانی به دالر امریکایی در ماه‌های اخیر به لطف جریان پیوسته دالر به آژانس‌های سازمان ملل متحد، بین ۸۷ تا ۸۹ افغانی در برابر یک دالر ثابت مانده است.

گفتنی است که سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) در سال ۱۹۸۵ با هدف ایجاد انسجام و همکاری میان کشورهای جنوب آسیا تشکیل شد.

در این سازمان کشورهای هند، پاکستان، نپال، بنگله‌دیش، بوتان، مالدیو، سریلانکا و افغانستان عضویت دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟