طالبان و داعش

  • انتشار: ۲۷ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122760

اشباح سیاه (داعش) در افغانستان ابزار حاکمیت برای اهداف خاص سیاسی و فاشیستی است. در دوره حکومت غنی احمدزی ده‌ها حمله هدفمند علیه هزاره‌ها صورت گرفت و تا فرارش از کشور حتی یک مورد هم پیگیری نشد و هیچ کسی در این رابطه محاکمه نشد.
ظاهر قدیر، نائب رئیس وقت مجلس نمایندگان افغانستان روز (۲ قوس/آذر/۱۳۹۴) در صحن علنی مجلس گفت: “مسئولان و فرماندهان خط [اول] داعش به خدا قسم در کابل زندگی می‌کنند، به خدا قسم به سفارتخانه‌ها می‌روند، به خدا قسم به اداره‌های امنیتی ما می‌روند.”
او که دست مشاور امنیت ملی وقت را در این کار می‌دید، گفت تنها زمانی با هیأت رئیس جمهور در باره ادعاهای اخیرش در مورد افراد داعش افغانستان همکاری می‌کند که حنیف اتمر از کار معلّق شود.
اکنون طالبان هم در پی استفاده ابزاری از عنوان داعش است. از جمله اهدافی که طالبان با عنوان داعش دنبال می‌کند اینها است:
۱. می‌خواهد به جامعه‌ جهانی این گونه القا کند که طالبان در خط اول مبارزه با دشمن شما یعنی داعش قرار دارد. اگر می‌خواهید این دشمن سرکوب شود طالبان را برسمیت شناخته و تقویت کنید.
۲. می‌خواهد از این طریق مردم را از اعتراض‌های خیابانی باز دارد تا نفرت مردم افغانستان از آنها و ناکارآمدی آنها بازتاب پیدا نکند.
۳. هدف دیگر طالبان ایدیولوژیک است. هرچند طالبان و تمام اهل سنت افغانستان حنفی هستند اما در نظر و عمل از مبانی امام ابوحنیفه فاصله گرفته‌اند. ابوحنیفه عقلگرا‌ترین امام فقهی و کلامی اهل سنت بود که رابطه بسیار صمیمانه با امامین صادقین علیهما سلام داشت. با جان، مال، قلم و قدم از قیام زید و دیگر علویان در مقابل بنی‌امیه و بنی‌عباس دفاع کرد و در نهایت هم به همین جرم توسط خلیفه عباسی زندانی، مسموم و شهید شد. او که وضعیت آشفته حدیث پس از “حسبنا کتاب اللّه” را می‌دانست، فقط ۱۷ حدیث از احادیث پیامبر را قبول داشت و به همین خاطر در اصول و فروع به عقل مراجعه می‌کرد. تکفیر اهل قبله را ناجایز و اجرای عقد به زبان مادری را جایز می‌دانست. حال شما طالبان، گلبدین، مولوی انصاری و دیگر مدعیان پیروی را با امام ابوحنیفه مقایسه کنید. سکوت مولویها در برابر کشتار اهل قبله طبق مبانی خود آنها علامت رضا است. این یعنی رضایت به کشتار اهل قبله که بر مبنای ابوحنیفه حرام است!!!؟؟؟ آیا اگر امام ابوحنیفه در این زمان می‌بود مانند مولوی مجید انصاری در برابر جنایت‌ها و کشتار اهل قبله در مساجد و در محراب عبادت سکوت می‌کرد؟
۴. هدف دیگر طالبان فاشیستی و ناسیونالیستی است؛ ملت‌سازی با روش حذف هویت‌های دیگر در راستای “افغان‌”ستان شدن کشور و سرزمینی که اسم قبیله را بر آن گذاشته‌اند.
برای این که روشن شود طالبان مانند سلف خود از عنوان داعش استفاده ابزاری می‌کند، به سخن زیر از وزیر خارجه طالبان توجه کنید.
امیرخان متقی می‌گوید دولت آنها امنیت را در کشور “تضمین” کرده است اما در عین حال تاکید کرده که تامین امنیت همه مساجد و خیابانها در کشور در برابر حملات داعش “کار آسانی نیست”. همزمان وی گفته است که به رسمیت نشناختن دولت طالبان به نفع گروه داعش است.
می‌بینید که او راه را برای عملیات انتحاری و کشتارهای بعدی باز می‌گذارد.
در این راستا دو نکته با طالبان
۱. شما حکومت و نهاد‌های امنیتی را با زور تصاحب کرده‌اید، شما اسلحه را از مردم و محافظان مساجد گرفته‌اید پس مسئول تأمین امنیت صد در صدی هستید. چنانچه قادر به تأمین امنیت مردم نیستید، سلاحهای مردم را برگردانید و به خود آنها اجازه دهید امنیت خود را به عهده بگیرند.
۲. استفاده ابزاری از عنوان داعش، سلف شما را رسوا کرد و سبب استمرار تخت و بخت او نشد. شما هم با این کارْ خود را روسیاه تاریخ نکنید.

رسول حمیدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟