طالبان و امنیت مراکز دیپلماتیک؛ چرا نگرانی‎های کشورها بیشتر شده است؟

  • انتشار: ۲۱ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 134840

شفقنا افغانستان نوشت: وانگ یو، سفیر چین در کابل در دیدار با شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزارت امور خارجه گروه طالبان، خواستار توجه به تأمین امنیت سفارت آن کشور شده است.

معاون وزارت امور خارجه گروه طالبان در این دیدار گفته است که تأمین امنیت نمایندگی‏های سیاسی کشورها در کابل، برای آنها در اولویت قرار دارد.

این اولین بار است که سفارت چین در افغانستان، به صورت علنی و رسمی از گروه طالبان خواستار توجه به تأمین امنیت سفارت آن کشور می‏شود.

این کشور در بیست سال گذشته نگرانی در مورد امنیت سفارت خود در کابل نداشت و در بیش از یک سال اخیر نیز، از این بابت نگران نبود.

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، چین از جمله کشورهای بود که سفارت خود در کابل را مسدود نکرد و سفارت آن کشور همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

این کشور متهم به حمایت سیاسی و اقتصادی از گروه طالبان است و بارها به صورت رسمی اعلام کرده است که با این گروه، تعامل دارد.

مقامات گروه طالبان نیز تاکنون بارها به چین سفر کرده است و مورد استقبال رسمی مقامات آن کشور قرار گرفته است.

ریشه نگرانی‏ها در کجاست؟

روز جمعه، ۱۱ قوس، عبدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان از یک حمله مسلحانه در کابل جان سالم بدر برد، اما محافظ او در این حمله به شدت زخمی شد.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت. این گروه عکسی را منتشر کرده است که در آن دو مهاجم مسلح را نشان می دهند که در حال تیراندازی از داخل یک اتاق به محلی در بیرون از ساختمان هستند.

پاکستان نیز همانند چین، متهم به حمایت سیاسی، اقتصادی و استخباراتی از گروه طالبان است و در بیست سال گذشته نیز متهم به پناه دادن به جنگجویان گروه طالبان بوده است.

پس از حمله به سفارت پاکستان توسط نیروهای گروه داعش، اکنون زنگ خطر برای اکثر نمایندگی های دیپلماتیک مقیم کابل به صدا درآمده است و آنها هیچ کدام از امنیت خود اطمینان ندارند.

یکی از عوامل نگرانی چین از تأمین امنیت سفارتش در کابل، می تواند ناشی از اختلافات سیاسی و اقتصادی این کشور با آمریکا باشد.

با توجه به اینکه آمریکا متهم به حمایت از گروه داعش و تلاش برای گسترش نفوذ این گروه به آسیای مرکزی است، چین نگران است که در اولین گام، سفارت و دیپلمات هایش هدف حمله داعش قرار نگیرد.

آیا طالبان می تواند امنیت مراکز دیپلماتیک را تأمین کند؟

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، تأمین امنیت سراسری در کشور را به عنوان شعار خود استفاده کرده است.

اما آنچه که در واقعیت در این مدت گذشته است، خلاف ادعای این گروه است و امنیت نه تنها در افغانستان تأمین نشده است، بلکه صدها نفر در به دلیل ناکامی این گروه در تأمین امنیت و یا توسط یورش و تهاجم نیروهای آنها، کشته شده اند.

طالبان به صورت مطلق در تأمین امنیت افغانستان ناکام بوده اند و این ناکامی، همانگونه که نگرانی های امنیتی شهروندان افغانستان را افزایش داده، آهسته آهسته نمایندگی های سیاسی کشورها را نیز نگران کرده است.

از سوی دیگر، تحرکاتی که این روزها در روابط سیاسی گروه طالبان و تعاملات آنها جریان دارد، شماری از کشورها از جمله چین را نگران کرده است.

مقامات طالبان در ماه های اخیر به صورت مرتب با مقامات استخباراتی و سیاسی گروه طالبان دیدار کرده اند و به نظر می رسد که در این دیدارها به توافقاتی نیز دست یافته اند.

اکنون چین با توجه به این تعاملات و دید و بازدیدها، در گام اول می خواهد اطمینان حاصل کند که اگر قرار باشد حمله ای بر سفارت ان کشور طراحی شود، آیا طالبان همکاری نخواهد کرد؟

چین بدون تردید می داند که طالبان توانایی تأمین امنیت سفارت آن کشور را ندارد، اما می خواهد اطمینان حاصل کند که این گروه دست کم در حمله به سفارت آن کشور، همکاری و همدستی نکند.

با توجه به اینکه طالبان نشان داده اند که روابط پنهانی گسترده با آمریکایی ها دارند، نگرانی کشورها در مورد تأمین امنیت سفارت ها و دیپلمات های شان، کاملا یک نگرانی به جا و معقول به نظر می رسد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟