طالبان و اقدامات تحریک‌آمیز

  • انتشار: ۱ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 124313

عصر پنجشنبه ۲۶ میزان سال ۱۳۹۷خورشیدی، نشستی با موضوع بررسی اوضاع امنیتی جنوب افغانستان با حضور جنرال «عبدالرازق» فرمانده سابق پلیس قندهار، «زلمی ویسا» والی پیشین قندهار و «اسکات میلر» فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی، در ساختمان ولایت قندهار برگزار شده بود. «ذبیح‌الله» هجده‌ ساله با نام مستعار «ابودجانه» از محافظان والی قندهار، لحظه شماری می‌کرد تا مأموریتی را که شورای کویته طالبان و سازمان اطلاعات پاکستان به وی واگذار کرده بودند، انجام دهد.
شرکت‌کنندگان نشست قندهار، پس از پایان جلسه، ساختمان ولایت را ترک کردند و به سمت میدان ارگ رهسپار شدند. در همین هنگام ابودجانه به سوی عبدالرازق شلیک کرد و دقایقی بعد، این دشمن سرسخت طالبان و پاکستان جان خود را از دست داد.
در این حادثه، نفوذی طالبان نیز بر اثر شلیک نظامیان افغان و آمریکایی حاضر در صحنه کشته شد. بعداً دولت افغانستان آکادمی پلیس جنوب‌غرب افغانستان را به اسم جنرال عبدالرازق نام‌گذاری کرد اما طالبان امروز یکشنبه سی‌ام عقرب، این آکادمی را به اسم ابودجانه قاتل عبدالرازق نام‌گذاری کردند. این اقدام طالبان کاملاً تحریک‌آمیز است زیرا اگر این گروه قصد تحریک قوم اچکزی را که عبدالرازق متعلق به این قومیت است، نمی‌داشتند، حداقل اسم عبدالرازق را از آکادمی پلیس برمی‌داشتند و اسم دیگری به جز نام قاتل عبدالرازق را روی آن می‌گذاشتند.
رفتارهای تحریک‌آمیزی که اکنون طالبان از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق در پیش گرفته‌اند، به آتش‌فشان سربسته‌ای می‌ماند که روزی فوران خواهد کرد. تخریب مجسمه‌های شخصیت‌های مورد احترام اقوام مثل تندیس استاد مزاری و مخدوش کردن تصاویر شخصیت‌های سیاسی مانند عکس‌های امان‌الله خان در ادارات دولتی، از جمله اقدامات تحریک‌آمیز طالبان است که روزی دود آن چشم این گروه را کور خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که اقدام بعدی طالبان تخریب آرامگاه‌های مخالفان این گروه مثل مقبره عبدالرازق و صدها مقبره دیگر خواهد بود.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟