طالبان و آموزش دختران؛ «از واکنش سرپرست جدید وزارت معارف تا پیامدهای دوری دختران از مکاتب»

  • انتشار: ۲۸ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 133764

بیش از یکسال می‌شود که دختران دانش آموزه بالاتر از صنف ششم در افغانستان، توسط گروه طالبان از رفتن به مکتب منع شده‌اند.

در این مدت، طالبان بارها وعده داده‌اند که این مکاتب را بازگشایی می‌کنند، اما تا هنوز به این وعده‌ها عمل نکرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیون دختر دانش آموز که بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند توسط گروه طالبان از حق آموزش و رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

سازمان ملل متحد، نهادهای مدافع حقوق بشر، کشورهای اسلامی و عالمان دینی بارها از گروه طالبان خواسته‌اند که مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند.

اما این گروه هیچ توجهی به خواست‌های سازمان ملل، نهادهای بین‌المللی، کشورها و مردم افغانستان برای بازگشایی مکاتب دخترانه نشان نداده‌اند.

به تازگی، اما دوباره مسئله بازگشایی مکاتب دخترانه از سوی مقامات طالبان مطرح شده است و آنها گفته‌اند که رایزنی‌ها در این مورد آغاز شده است.

واکنش سرپرست جدید وزارت معارف طالبان به آموزش دختران

مولوی حبیب الله آغا، سرپرست جدید وزارت معارف طالبان در سفری به ولایت بامیان در مرکز افغانستان گفته است که رایزنی‌ها در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم آغاز شده است.

او گفته است که این گروه در حال ترتیب یک ساختار برای بازگشایی مکاتب دخترانه است و افزوده که «اینگونه بدون ترتیبات هم نمی‌شود که انتظارش را داشته باشیم مثل نظام‌های قبلی که همه‌چیز درهم و برهم باشد. اینطوری ما اجازه نمی‌دهیم. نظام اسلامی به آن اجازه نمی‌دهد.»

این اولین واکنش وزیر جدید معارف طالبان به مسدود ماندن مکاتب دخترانه است؛ وزیری که گفته می‌شود از افراد نزدیک به ملا هبت الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان است.

اما مشخص نیست که رایزنی طالبان چه زمانی و به چه نتیجه‌ای خواهد انجامید و آیا اعضای تندرو این گروه اجازه خواهند داد که مکاتب دخترانه بازگشایی شوند یا نه؟

گروه طالبان در یک سال گذشته بارها در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه وعده خلافی کرده‌اند و به وعده‌های که برای بازگشایی این مکاتب داده‌اند، عمل نکرده‌اند.

بار اول، قرار بود در اوایل ماه حمل و در آغاز سال تعلیمی، تمام مکاتب در افغانستان بازگشایی شوند و دختران در همه سطوح آموزشی بتوانند به مکتب بروند.

اما درست در روزی که قرار بود مکاتب بازگشایی شود و درست در لحظاتی که دختران دانش آموز پشت دروازه‌های مکاتب رسیده بودند، نیروهای طالبان مانع ورود دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شدند و آنها را با چشم‌های اشک‌آلود به خانه فرستادند.

از آن زمان تاکنون، بارها مقامات طالبان وعده بازگشایی مکاتب دخترانه را داده‌اند، اما هیچگاه به این وعده‌ها عمل نشده است و هنوز هم مشخص نیست که این مکاتب چه زمانی باز می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از دلایل عدم بازگشایی مکاتب دخترانه، مخالفت شخص ملا هبت الله رهبر طالبان با آموزش دختران است و او شخصا بارها مانع بازگشایی مکاتب دخترانه شده است. اما آیا وزیر جدید معارف و فرد مورد اعتماد ملا هبت الله می‌تواند مکاتب دخترانه را بازگشایی کند؟

پیامدهای دوری دختران از مکاتب

وعده خلافی‌های گروه طالبان برای بازگشایی مکاتب دخترانه، باعث شده است که نزدیک به ۴۰۰ روز دانش آموزان دختر در انتظار باز شدن دروازه‌های مکاتب بمانند.

این انتظار طولانی که هنوز پایانش روشن نیست، پیامدهای ناگواری برای دانش آموزان دختر داشته است و مسیر زندگی آنها را شاید برای همیشه تغییر بدهد.

بر اساس گزارش‌های مختلف نهادهای بین‌المللی، بی‌سرنوشتی و دوری از مکتب باعث شده است که دختران نوجوان افغانستان، گرفتار امراض مختلف روحی و روانی شوند.

در تازه‌ترین گزارشی که سازمان نجات کودکان منتشر کرد، گفته است که از هر چهار دختر در افغانستان، یک نفر آنها گرفتار افسردگی و اضطراب است.

محدودیت‌های گروه طالبان بر آموزش دختران و دانش آموزان و فشارهای روحی و روانی ناشی از این محدودیت‌ها، یکی از عوامل اصلی گرفتار شدن دختران به امراض روحی و روانی گفته شده است.

یک دیگر از پیامدهای ناشی از دوری دختران از مکتب، ازدواج زودهنگام و اجباری است؛ کاری که تمام مسیر زندگی آنها را تغییر می‌دهد و شاید برای همیشه آنها را دسترسی به آموزش و مکتب محروم کند.

گروه طالبان همانگونه که در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی با مردم افغانستان با فریب کاری و نیرنگ رفتار کرده‌اند، در عرصه آموزش دختران نیز هیچ‌گاه وعده صادقانه نداده‌اند و همواره با دروغ و دو رویی با این مسئله برخورد کرده‌اند.

البته که از یک گروهی که ماهیت تروریستی دارد، انتظار بیش از این نمی‌رود و نباید چنین توقعی داشت، اما انتظار می‌رود جهان به فاجعه‌ای که در افغانستان در تمام عرصه‌ها در حال وقوع است، نگاه واقع‌بینانه داشته و برای نجات مردم افغانستان از این مهلکه، اقدامات عملی و جدی روی دست گیرد.

منبع: شفقنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟