طالبان فرهنگ کش و متحجر!

  • انتشار: ۱۳ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 129162

گروه طالبان در تازه ترین اقدامات خود، از تلویزیون های طلوع و تمدن خواسته اند که از پخش و نشر سریال های خارجی حتی با محتوای اسلامی خود داری کنند.
این اقدامات در زمانی صورت می گیرد که این گروه تمامی نشرات رسانه های خارجی که از طریق شبکه های رسانه ای افغانستان نشر می شدند را نیز قطع کرده اند.
از این تصامیم و اجرائات معلوم می شود که این گروه متدرجا جامعه و فضای رسانه ای کشور را به دورهٔ پیشین امارت خود باز می گردانند.
در خصوص اهداف این گروه از اعمال چنین محدودیت ها، به نظر می رسد که علاوه بر هراس آنان از آگاهی های عمومی و بازتاب مشکلات و تنش های درونی و فساد و ابتذال و بی بند و باری افرادشان، دو انگیزه یا هدف دیگر نیز احتمالا دارند: یکی، فارسی ستیزی و دیگر تعصب مذهبی. طلوع به عنوان یکی از رسانه های جسور و هنجار شکنی که طی بیست سال گذشته از بسیاری خطوط قرمز متعصبان زبانی گذشت و در رواج معادل های ناب و نو به جای اصطلاحات منسوخ و کهنه و کلاسیک پیشتازی کرد و ترمینولوژی من درآوردی را زیر پا گذاشت، همواره خاری بر چشم بود اما تلویزیون تمدن، یک رسانهٔ کاملا دینی با محتویات اسلامی، نشرات وزین و سنگین داشت/دارد و می کوشد سطح دانش دینی مخاطبان را در فرم ها و قالب های مختلف نشراتی افزایش دهد. طالبان بلحاظ خصومت با زبان فارسی و نیز ناتوانی از راه اندازی رسانه ای هم وزن تمدن، راه حل را در ایجاد محدودیت بر سر راه نشرات آن ها دیده اند و تصور می کنند نشرات متعادل دینی تمدن، قرائت کهنهٔ نامأنوس خشونت بار آنان از شریعت را زیر سوال می برد.
اگر چه بستن شبکه های خارجی و اعمال محدودیت در رسانه های آزاد- که احتمالا تا بستن کامل این رسانه ها پیش خواهد رفت- یک ضایعهٔ کلان فرهنگی است و گردش آزاد اطلاعات را با چالش جدی مواجه می سازد اما با توجه به تنوع و تکثر ابزارهای اطلاع رسانی در جهان امروز بعید است که طالبان بتوانند از این طریق به اهداف خود دست یابند.

سید آقا حسین فاضل سانچارکی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟