طالبان سیاسی تر و با پشتوانه تر شده اند

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 124008
طالبان

خود را به این جملات که طالب تغییر کرده یا تالب تغییر نکرده فریب ندهیم. بله تغییر کرده. تنها تغییر این است که سیاسی تر شده/ سیاسی تر ساختند و نسبت به گذشته با پشتوانه تر.
طالب این بار آورده شده که حکومت کند. اما حکومت نه به میل ما. حکومتی که خود بر آن باور دارد. طالب با خیلی از کشور ها بر سر منافع دو سویه شان به توافق رسیده و مسایل داخلی افغانستان هیچ اهمیت و ارزشی به کشور های دور و نزدیک ندارد و اینکه طالب چگونه با مردم رفتار میکنند هم مهم نیست.
موضع گیری روز گذشته نماینده امریکا به صراحت تایید میکند که کشور های دخیل در بازی افغانستان تا زمانی سخن از آزادی های مدنی، حقوق بشر، رفتن دختران به مکاتب و ازین دست مسایل را دامن می زنند که بتوانند بر اهداف استراتژیک خود برسند. ولی مطمین باشید توافق طالب با اینها چیزی فراتر ازین مسایل است و هرگز هم مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبانی نخواهد شد.
حتا فرض را بر این بگیرید که حکومت طالب را مشروع ندانست. مگر هم اکنون زیر نام اقدامات بشر دوستانه و امثال آن وارد گفتگو و تعامل نشده اند؟
برداشت من این است که طالب با الگو برداری از نظام های چون ایران و عربستان در پی تحقق اهداف منحصر به خود در افغانستان است و کسی هم در این خصوص اعتراض جدی بیرونی ها را شاهد نخواهد بود.
نهایت موضع گیری ها در حد محکوم کردن ها از طریق صدور چند اعلامیه خواهد بود و دیگر هیچ.
اما سوال این است که ما چه میتوانیم؟
پاسخ این سوال تا کنون حد اقل روشن است. یعنی ما نه ابزار برای مقابله با طالب را داریم، نه توان دفاع در برابر طالب و نه هم ظرفیت های واقعی بالقوه که بتوانیم از آن برای تشکیل یک مجموعه معتدل ملی میهنی، استفاده کنیم. ضمن آنکه خیلی ها چندان بد اش هم نمی آید که چند سالی این طالب را تحمل کنند، تا خیلی های دیگر را سر جایش قرار دهد.
سخن آخر اینکه به رفتن طالب بزودی زود دل خوش نکنیم و این خیال پلو را در ذهن نپرورانیم. راه اش این است که بصورت درست وارد یک فعالیت جدی و هدفمند در راستای شکل دادن یک جریان قوی مسلح و مجهز با همه ابزار های ضروری حد اقل برای پنج سال آینده شویم. در غیر آن سناریوی دیگری در انتظار ماست که در سیاهه بعدی خواهم گفت.

سید میثم احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟