طالبان: زندانی کردن افغان‌ها در پاکستان سبب تیره‌گی روابط کابل-اسلام‌آباد خواهد شد

  • انتشار: ۱۱ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 135134

وزارت امور خارجه طالبان در واکنش به زندانی کردن و شکنجه افغان‌هایی که در پاکستان اقامت دارند یا در حال تردد به این کشور اند هشدار می‌دهد که این کار سبب تیره‌گی روابط میان دو کشور خواهد شد.

در بخشی از اعلامیه وزارت خارجه طالبان آمده است: «زندانی کردن و شکنجه افغان‌هایی که در پاکستان اقامت دارند یا در حال تردد به این کشور اند، به ‌ویژه زنان، کودکان، افراد مسن و بیماران، بسیار دردناک است و نتیجه خوبی برای روابط دو کشور برادر ندارد. لازم است این زندانیان هرچه زودتر آزاد شوند.»

سفارت افغانستان در اسلام آباد نیز در توئیترش بار دیگر بر رهایی هرچه زودتر زندانیان افغان از زندان‌های پاکستان تأکید کرده است.

طبق توییت‌های سفارت افغانستان در پاکستان که تحت اداره طالبان فعالیت می‌کند، مقام‌های پاکستانی بر وعده‌های‌شان مبنی بر آزادسازی افغان‌ها با سفارت و کنسولگری افغانستان در اسلام آباد غیرمسوولانه عمل کرده‌اند.

از سوی هم دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در پاکستان وضعیت زندانیان افغان در ایالت سند به ویژه در زندان‌های شهر کراچی پاکستان را ناگوار خوانده و بر رهایی آنان تأکید کرده است.

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل در توئیترش نوشت: «وضعیت زندانیان افغان در ایالت سند به ویژه در زندان‌های شهر کراچی پاکستان ناگوار است و کودکان و خانواده‌ها بدون آنکه وضعیت شان در نظر گرفته شود، دستگیر شده‌اند. با تماشای تصاویر بازداشت و توقیف مهاجرین افغان در این کشور شدیداً نگران شده‌ایم. نباید آنان در عقب میله‌های زندان باشند.»

بر بنیاد گزارش‌ها، صدها تن از شهروندان افغانستان در پاکستان زندانی اند.

نداشتن مدارک قانونی اقامت، از دلایل عمدۀ زندانی‌شدن مهاجران افغان در پاکستان گفته شده است.

کمیسیون ملی حقوق بشر پاکستان در گزارشی گفته که حداقل ۱۳۹ زن و ۱۶۵ کودک افغان در زندان زنانه کراچی در کنار دیگر مجرمان نگهداری می‌شوند.

این در حالی است که روز گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۱۹۷ زندانی از حیدرآباد و ۷۸ زندانی از کراچی که شامل زنان، کودکان و مردان می‌شوند، رها خواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟