طالبان در خانه های مردم به دنبال چه می گردند؟

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 128316

چند روزی است که طالبان با استفاده از همه امکانات اطلاعاتی ،استخباراتی و بهره گیری از تمام انرژی نظامی خود ،تلاشی خانه به خانه را در کابل و شهر های دیگر شروع کرده اند .ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان هدف ازاین بازرسی سراسری و فراگیر را جمع آوری دزدان ،اختطاف گران و قاچاق چیان مسلح عنوان کرده است . اما بر اساس شهادت شاهدان عینی و نحوه بازرسی ها و موارد که طالبان به دنبال آنها هستند ،نشان میدهد که این بازرسی خانه به خانه به دنبال چیزی فراتر از یافتن چند دزد ویا اختطاف گر است.

در شش ماه گذشته که طالبان قدرت را در کابل تصاحب کرده اند ،همواره از ختم جنگ و تسلط بی چون و چرای این گروه بر سراسر افغانستان حرف زده شده است . گروه طالبان با این استدلال که دیگر هیچ کسی توان مقابله با آنها را ندارند ،مکررا از کشور های جهان دعوت به سرمایه گذاری در افغانستان کرده اند .اما تحرکات جبهه مقاومت در چند هفته گذشته نشان داد که افغانستان هنوز نفس می کشد وزنده است . تحرکات نظامی در پنجشیر، اندراب ،سر پل ، فاریاب و بامیان و حملات که در قلب کابل علیه طالبان انجام شد ،آسیب پذیری رژیم طالبان را به روشنی به نمایش گذاشت .

هراس از دیگران طالبان

به نظر می رسد که طالبان به دلایل زیر دست به عملیات وسیع جستجوی خانه بخانه مردم زده اند .

طالبان که با قدرت سرنیزه و استفاده از زور بر سرنوشت مردم حاکم شده اند ، می دانند که در میان جامعه مشروعیت ندارند. در شش ماه گذشته هرزمان که مردم فرصت یافته اند نظام طالبانی و مشروعیت آن را به چالش کشیده و علیه آن اعتراض کرده اند . طالبان به جایگاه خود در اذهان عامه آگاهند و علی رغم ادعای واهی نمایندگی مردم ،می دانند که کم ترین محبوبیت در جامعه ندارند .

رژیم های متکی بر سر نیزه ،به جز عده ای خود فروخته ،دیگران را دشمن می پندارند . فکر می کنند تمام مردم در صدد نابودی آنها است . توهم توطئه ، این نوع رژیم هارا وادار به اقدامات جنون آمیز و وحشیانه می کند . افرادی زیادی به جرم های ناکرده وبه دلایلی پوچ به سوی اعدام های صحرای سوق وبدون هرگونه تشریفات و اقدامات قضایی سر به نیست می شوند .

مفهوم قدرت درکور ذهن طالبان

طالبان علاوه بر مخالفان سیاسی و نظامی خود ،دشمنانش را در بستر گسترده تر قومی و زبانی نیز تعریف می کنند . از نظر طالبان اقوام غیر پشتون به دو کته گوری قابل تقسیم اند . آنها یا فرمان برداران بی چون و چرا ورعیت مطیع بله قربان گو هستند و یا دشمن قسم خورده که باید نابود ویا از این سر زمین کوچانیده شوند . بنابر این طالبان می هراسند وبه دلیل رعب و وحشت که از دیگران دارند دست به باز رسی خانه به خانه مردم می زنند.

طالبان ماندگاری قدرت خود وتداوم آن را در توان سخت افزاری جستجو می کنند . رضایت شهر وندان ، مشروعیت مردمی ،انتخابات و عرضه خدمات در قاموس طالبان مفاهیم گنگ ،بیگانه و نا آشنا است . طالبان امارتی را بنا نهاده اند که ” امیری ” در آن بالا نشسته و فرمان می دهد . وظیفه که برای دیگران نسخه شده است ،اطاعت محض می باشد. در یک چنین ساختار سیاسی جواب هر مطالبه ای سر نیزه وگلوله است .

تک صدایی کردن جامعه

طالبان فاقد دانش تاریخی و اجتماعی اند . آنها نمی دانند که بزرگترین دیکتاتور های جهان هم نتوانسته اند با زور سر نیزه دوام بیاورند .
یکی از دلایل هجوم بی سابقه این گروه به خانه های مردم ، ایجاد رعب و وحشت در جامعه است . آنها ” به غلط ” باور دارند که به میزان وجود ترس و وحشت در جامعه ، به طول عمر حکومت آنها نیز افزوده خواهد شد . طالبان نمی دانند که فشار مضاعف مقدمه یک انفجار بزرگ و مهلک است.

برای طالبان هیچ صدایی مخالفی قابل تحمل نیست . سنگ بنای رژیم طالبان بر نابودی مخالفان سیاسی و نظامی و حتا کسانی گذاشته شده که در سنگر جنگ با آنها نیستند اما مثل آنها نمی اندیشند ، لباس نمی پوشند و اصلاح سر و صورت نمی کنند.
اگر به رسانه ها و گفتگوی رسانه‌ ای دوره طالبانیزم گوش بدهی ،متوجه هجمه های هدفمند ولی آرام وبی سر و صدای طالبان علیه هویت اکثر جامعه خواهی شد .

زبان فارسی به عنوان تنها زبان میان تباری افغانستان آگاهانه مورد حمله قرار گرفته است . در رسانه های شنیداری و تصویری به کسانی که اصرار به کاربرد واژه های فارسی دارند ،اخطار داده می شود . طالبان نمی خواهند صدای جز صدای آنها در جامعه طنین انداز باشد .

اکنون که چیزی به حلول فصل بهار نمانده است ،طالبان می دانند با شروع بهار، زمستان رژیم آنها آغاز خواهد شد و پایان ماه عسل سلطه آنها بر کشور است . لشکر کشی طالبان به بامیان ،سر پل و دیگر ولایات کشور ناشی از وحشتی است که این گروه از فرارسیدن بهار ۱۴۰۱ دارند .

تلاشی های خانه به خانه و برخورد وحشیانه آنها با صاحبان خانه نشان دهنده اوج ترس و هراس طالبان از مردم است .هدف طالبان از این عملیات وسیع و گسترده ، کاستن واکنشهای احتمالی علیه آنها در بهار سال آینده است که از هم اکنون لرزه بر اندام طالبان انداخته است

سید محمد علی رضوانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟