طالبان در بسیاری از ولایات ((مدرسه تخصصی دینی)) می سازد

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 137556

وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک نامه رسمی نوشته که قرار است در هر زون افغانستان، مدرسه‌های تخصصی دینی تاسیس کند.

در متن نامه آمده است که «هر مدرسه ۷۹ بست» خواهد داشت، اما درباره حقوق و امتیازات این بست‌ها توضیح داده نشده است.

یک کاپی نامه در صفحه توییتر وزارت تحصیلات عالی طالبان منتشر شده است. طالبان می‌گویند هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه با طرح تشکیل این مدارس موافقت کرده است.

در این نامه به طور ویژه از ولایت‌های قندوز، بلخ، هرات، پکتیا و ننگرهار نام برده شده که قرار است در هر کدام آن «مدرسه تخصصی» ساخته شود. براساس مکتوب رسمی طالبان هر کدام از این مدارس ۷۹ بست خواهد داشت و شماره همه بست‌ها به ۳۹۵ بست می‌رسد.

پیش از این وزارت معارف طالبان اعلام کرده بود که بر اساس فرمان رهبری این گروه قرار است در هر ولسوالی افغانستان از سه تا ده مدرسه دینی ساخته شود.

در ماه‌های گذشته ساختمان برخی از مکاتب، انستیتیوت‌ها و خوابگاه‌ها در سرتاسر افغانستان به مدارس جهادی تحویل داده شده است.

هنوز اطلاعاتی درباره امتیازات و حقوق کارمندان مدارس تخصصی وزارت تحصیلات عالی طالبان منتشر نشده اما یک نامه رسمی دیگر طالبان که پارسال منتشر شده بود، جزئیات حقوق و امتیازات کارمندان مدارس جهادی وزارت معارف این گروه را نشان می‌داد.

براساس اسنادی که قبلا منتشر شده بود معاش یک حافظ قرآن در مدرسه جهادی این گروه ۲۰ هزار افغانی تعیین شده که تقریبا سه برابر معاش معلم یک مکتب است.

برای یک عالم دین به درجه شیخ‌الحدیث که طبق رتبه‌بندی اسناد این گروه معادل ماستر است، ۲۵ هزار افغانی معاش تعیین شده است؛ در حالی که معاش یک معلم ماستر در وزارت معارف ۷ تا ۱۱ هزار افغانی است.

معاش آشپز و نانوای مدرسه جهادی نیز ۱۵هزار افغانی در نظر گرفته شده است که سه برابر حقوق خدمه یک مکتب است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟