طالبان از تویتر به عنوان «حربه» کار گرفته اند

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 131647

یافته‌های یک پژوهش نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی نقش عمده‌ای در مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان داشته است و این گروه از رسانه‌های اجتماعی منحیث ابزار استراتیژیک استفاده کرده است تا مخاطبان داخلی و بین المللی را تحث تاثیر قرار بدهد.

بر اساس گزارش “مرکز هوش مصنوعی، داده‌ها و منازعه” (CAIDAC)” مستقر در کانادا، به صورت اخص فعالیت ۶۳ حساب کاربری تویتر رهبران، سخنگویان و اعضای متعهد طالبان بین اول اپریل ۲۰۲۱ تا ۱۶ سپتمبر ۲۰۲۱ مورد بررسی شده است.

این مرکز گفته است که حساب‌های تویتر طالبان در این مدت بیش از دو میلیون دنبال کننده داشته است و پس از سقوط کابل به دست این گروه، این حسابات نه تنها فعال باقی مانده اند، بلکه دنبال کنندگان آن به ۳.۳ میلیون کاربر افزایش یافته است. در گزارش آمده است که طالبان از تویتر به مثابه “حربه” کار گرفته اند.

این حسابات در مدت پنج و نیم ماه که زیر بررسی قرار داشتند، در مجموع ۱۱۲ هزار و ۲۵۴ تویت را به چهار زبان نشر کردند و این تویت ها توسط ۱۲۶ هزار حامی این گروه تقریباََ یک میلیون بار بازتویت شدند.

این پژوهش به صورت عموم، کاربران بیشتری را که شامل ۱۲۶ هزار حساب تویتر می شود، مورد بررسی قرار داده است، حساباتی که یا تویت طالبان را بازتویت کرده اند و یا هم محتوایی را نشر کرده اند که سپس توسط شبکهٔ اصلی طالبان به اشتراک گذاشته شده اند.

بر اساس این پژوهش، بخش اعظم ۱۲۶ هزار حسابات مرتبط به طالبان— ۸۳ در صد— قبل از سال ۲۰۲۱ ایجاد شده است و محتویاتی را نشر کرده اند که پالیسی تویتر را نقض می کند، از جمله تصاویر گرافیک و اجساد مرده ها.

در این گزارش تحقیقی آمده است که تویتر در حالی از طریق صفحات طالبان به نشر اعلانات خود ادامه داده است که محتوای توام با خشونت طالبان، تخطی از پالیسی خود این غول رسانهٔ اجتماعی بوده است.

یافته‌های این تحقیق نشان می دهد که از جمله حسابات مورد مطالعه، ۱۹ حساب تویتر مربوط مقام‌های برجستهٔ طالبان بوده است که یکی آن، حساب تویتر انس حقانی، عضو شبکهٔ حقانی است، گروهی که درج فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده می باشد.

یافته‌های این مرکز پژوهشی نشان می دهد که طالبان برای دستیابی به مخاطبان داخلی به طور گسترده از تویتر استفاده کرده و به قدری موثر بوده اند که بیش از چهار برابر بیشتر از مجموع محتوای ۱۸ رسانهٔ خبری بزرگ و پرنفوذ افغانستان در این رسانهٔ اجتماعی فعالیت و تعامل داشته اند. شواهد همچنین نشان می دهد که پس از مسلط شدن بر افغانستان، طالبان تویتر را به عنوان سکوی اصلی رسانهٔ اجتماعی خود انتخاب کرده اند.

بر اساس این گزارش، هر حساب تویتر طالبان حد اوسط ۲۳ برابر بیشتر نسبت به فیسبوک محتوای خود را نشر کرده اند و چنین به نظر می رسد که تویتر نیز از طریق نشر اعلانات از حضور طالبان نفع برده است.

یافته‌های این گزارش تحقیقی همچنین نشان می دهد که تویتر در ۶۳ حساب تویتر طالبان، تبلیغات و اعلاناتی را نشر کرده است که از سوی شرکت‌های امریکایی و کانادایی تمویل شده است،‌ از جمله آمازون، دیزنی، مک‌دونالدز، و بانک تجارتی امپریال کانادا.

در این گزارش تحقیقی آمده است که گروه طالبان در عملیات نظامی خود، از شش استراتیژی عمده و تاثیرگذار کار گرفته و هر استراتیژی دارای اهداف، تصاویر و روایت‌های خاص بود تا مخاطبان داخلی و بین المللی خود را تحت تاثیر قرار بدهد.

مرکز هوش مصنوعی، داده ها و منازعه (CAIDAC) در این گزارش همچنین گفته است که این گروه در برخی اوقات ادعاهای قابل قبول، اما اغراق آمیز یا نادرست، را تبلیغ می کرد.

این معلومات نادرستی که به صورت عمدی نشر می شد،‌ معمولاً در برگیرندهٔ ادعاهایی مبنی بر پیروزی زودهنگام یا گرفتن مسوولیت رویداد‌ها بود. بر اساس این گزارش، محتوای این مطالب به گونه‌ای طراحی شده بود تا افغان‌ها و جامعه بین‌المللی را متقاعد کند که تسلط طالبان بر افغانستان اجتناب‌ناپذیر است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟