ضرورت همکاری منطقه‌ای

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118224
افغانستان

گفته می شود نیروهای امنیتی افغانستان پس از تصرف نیمروز به دست طالبان، با تمام تجهیزات خود به طرف ایران رفته اند.
به نظر می رسد امریکا در افغانستان شکست بزرگی را متحمل شده است.

طالبان بخش اعظم افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است و سیاست واشنگتن در راستای انتقال دموکراسی نیز شکست خورده است. از سوی دیگر، باید خاطر نشان کرد که امریکا نه فقط از افغانستان خارج می شود، بلکه به طور کامل، منطقه را ترک می کند. نه پاکستان و نه دیگر کشورهای آسیای مرکزی موافقت نکردند تا پایگاه هایی را برای نیروهای امریکایی که افغانستان را ترک می کنند، فراهم کنند.
در شرایط حاضر، ایران، روسیه، چین، پاکستان، ترکیه و جمهوری های آسیای مرکزی می توانند، نقش مهمی را در تحولات افغانستان ایفا کنند.

نه فقط در افغانستان، بلکه در کل اوراسیا از خاورمیانه گرفته تا قفقاز جنوبی، از دریای سیاه گرفته تا شرق مدیترانه ایران، روسیه و چین می توانند نقش ایفا کنند.

روند آستانه در حل و فصل مساله سوریه کارایی خود را ثابت کرده است. کشورهای منطقه نشان دادند که مشکلی نیست که نتوانند، حل کنند. روند مشابهی باید در مورد افغانستان اجرا شود. ایران، روسیه و چین کشورهای مهمی در منطقه هستند. همکاری آنها به نفع تمام منطقه خواهد بود. همبستگی و همکاری میان تهران، مسکو و پکن طرح های امریکا را نقش بر آب خواهد کرد و صلح پایدار را در افغانستان تامین می کند.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟