ضروت سواد رسانه‌ای

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 129551

جدل‌ها و جنجال‌های اخیر در مناسبات دو ملتِ همزبان و هم‌فرهنگ و هم‌تاریخ (افغانستان و ایران) از نشر چند فیلم و عکس و کلیپ در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غربی آغاز شد که محتوای آنها بیانگر آزار و اذیتِ مهاجران افغانستانی در قلمرو کشور ایران بود.
در حالی که اگر مردمان دو کشور از سواد رسانه‌ای عمیق و سالم برخوردار بودند؛ هرگز تحت تأثیرِ چند عکس و فیلمِ بی‌منشأ و بی‌منبع و بی‌صاحب و بی‌تاریخ قرار نمی‌گرفتند.
سواد رسانه‌ای یعنی مواجه‌ی هوشمندانه، تحلیلی، انتقادی و شکاکانه با محتوای رسانه‌ها. آنگاه از حداقلِ سواد رسانه‌ای برخوردار خواهیم شد که هر پیام و محتوایی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را وحی منزل و حقیقتِ انکارناپذیر تلقی نکنیم؛ بلکه با نگاه انتقادی و دیدگاه شکاکانه به آنها نگاه کنیم.
بارها توسط کارشناسان و خبرگان گفته شد که هجوم رمه‌وار مردم افغانستان به شبکه‌های اجتماعی بدون قدرت تحلیل و هضم محتوای رسانه‌ها و شناختِ ترفندهای گمراه‌کنندۀ این شبکه‌ها، به افکار عمومی و روان جمعی جامعۀ ما آسیب خواهد زد.
یکی از آن آسیب‌های ناشی از فقدان یا نقصان سواد رسانه‌ای در جریان شکل‌گیری جدل‌ها و جنجال‌های اخیر در مناسبات ایران و افغانستان، تبارز نمود.

مسیح ارزگانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟