کشورهای اسلامی:

صلح و ثبات پایدار در افغانستان تنها با تشکیل دولت فراگیر به دست می آید

  • انتشار: ۴ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128971

وزیران خارجه‌ سازمان همکاری اسلامی در پایان چهل‌وهشتمین اجلاس خود در بیانیه‌ای گفته‌اند که صلح و ثبات پایدار در افغانستان، تنها از طریق تشکیل یک دولت فراگیر، گسترده و فراگیر با مشارکت همه اقوام کشور تضمین می‌شود.

در بیانیه‌ پایانی این نشست آمده است که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، بر تعهد قوی برای احترام به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان تاکید می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما بر همبستگی همیشگی خود با مردم افغانستان تاکید می‌کنیم و ابراز اطمینان می‌کنیم که مردم مقاوم افغانستان همچنان کشورشان را در مسیر پیشرفت و شکوفایی هدایت خواهند کرد.»

کشورهای اسلامی بر اهمیت احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان از جمله زنان، کودکان و افراد متعلق به اقلیت‌های قومی، مذهبی و فرهنگی تاکید کرده‌اند.

این در حالی است که طالبان به‌تازگی از تصمیم خود برای بازگشایی تمام مکاتب عقب‌نشینی کرده و مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شده‌اند.

سازمان همکاری اسلامی بار دیگر از کشورهای عضو و سایر شرکای بین‌المللی خواسته‌ است که برای کاهش نیازهای فوری بشردوستانه مردم افغانستان، به صندوق امانی کمک کنند.

این سازمان همچنین تاکید کرده است که دسترسی هرچه‌زودتر افغانستان به منابع مالی مسدود شده برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و تشدید وضعیت بشردوستانه حیاتی است.

سازمان همکاری اسلامی در ادامه بر اهمیت حصول اطمینان از عدم استفاده قلمرو افغانستان به‌عنوان پناهگاه امن گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش نیز تاکید کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟