جنگ سرد صلاح الدین و اشرف غنی

  • انتشار: ۱ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بازار شایعات
  • شناسه مطلب: 1072

با انتشار خبر استعفای صلاح الدین ربانی از ریاست شورای عالی صلح، گمانه زنی ها در خصوص دلیل این واقعه شدت یافته است.

رسانه ها، وجود اختلاف نظر میان صلاح الدین ربانی و رئیس جمهور را دلیل این استعفا اعلام کرده اند.

گفته می شود که رئیس جمهور، استعفای صلاح الدین ربانی را نپذیرفته و وی باید به کار خود ادامه دهد.

اگر آن گونه که مطرح شده، اختلاف نظر، دلیل اصلی این استعفا باشد، این سوال مطرح می شود که آیا این اختلافات در چگونگی کارکرد شورای عالی صلح مطرح است یا اینکه اساسا جناب ربانی، اختلافات ریشه ای و اساسی تری با جناب رئیس جمهور دارد؟

به نظر می رسد که اختلافات میان این دو، بیش از آنکه ناظر به نحوه کارکرد شورای عالی صلح باشد، تابع جهت گیری های کلان این دو و اصلا تابع اختلافات دو جناح اصلی در بدنه حکومت وحدت ملی باشد.

عدم تشکیل کابینه در وقت مقرر یقینا حاصل وجود اختلافات فوق العاده زیاد میان دو تیم است و شاید صلاح الدین ربانی تصمیم گرفته است تا با استعفا از شورای عالی صلح نشان دهد که عمق این اختلاف بسیار زیاد است.

رئیس جمهور قبل از تشکیل کابینه، سفر بی فایده ای به اسلام اباد داشت که جواب قاطع طالبان با انجام دو عملیات انتحاری در کابل، نتیجه ملموس این سفر در بیهوده بودن تلاشهای صلح طلبانه تلقی می شود.

صلاح الدین ربانی از این حیث که از جریان مشهور به جریان ضد پاکستان شمرده می شود از رئیس جمهور اشرف غنی رنجیده خاطر است و منافع حزبی او نیز که گره خورده با داکنتر عبدالله است، در حال خطر.

از همین رو، استعفای ربانی را یکی از نماد های باید تقابل دو دیدگاه دانست. دو دیدگاهی که دو تیم را در حکومت وحدت ملی در مقابل هم و نه در کنار هم قرار می دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟