صدراعظم پیشین انگلیس: پوتین مرا به حمله موشکی تهدید کرد

  • انتشار: ۱۰ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 135504

بوریس جانسن، صدراعظم پیشین انگلیس، ادعا کرده که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ فقط پیش از اینکه دستور حمله بر اوکراین را بدهد، وی‌ را شخصاَ به حملهٔ موشکی تهدید کرده بود.

بر اساس مستند بی‌بی‌سی که قرار است امروز دوشنبه نشر شود،‌ این تهدید ظاهراَ فقط پیش از ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ از طریق تماس تلفنی صورت گرفته بود.

قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، جاسن و سایر رهبران غربی تلاش کردند تا از این تهاجم جلوگیری کنند و در عین حال، حمایت خود را از کیف نشان بدهند.

جانسن از قول پوتین گفته است که رییس جمهور روسیه در نقطه‌ای «مرا تهدید کرد» و گفت که «بوریس، نمی‌خواهم به تو آسیب برسانم، اما با یک میزایل، فقط یک دقیقه طول می‌کشد یا چیزی شبیه به آن.»

جانسن به عنوان یکی از پرشورترین حامیان غربی ولادمیر زیلینسکی،‌رییس جمهور اوکراین، ظهور کرد.

به گفته منبع، اما به گفتهٔ صدراعظم پیشین انگلیس، قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌او تلاش می‌کرد به پوتین بگوید که هیچ چشم‌انداز قریب‌الوقوعی برای پیوستن اوکراین به پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو وجود ندارد. صدراعظم پیشین انگلیس همچنین به رییس جمهور پوتین هشدار داده بود که هرگونه تهاجم به معنای “ناتوی بیشتر، نه ناتوی کمتر” در سرحدات روسیه خواهد بود.

جانسن از قول پوتین افزود: «بوریس، شما می‌گوید که اوکراین به زودی با ناتو یکجا نمی‌شوند. این زودی چه زمانی است؟ و من گفتم که خوب این [کشور] در آیندهٔ قابل پیش‌بینی با ناتو یکجا نمی‌شود. شما این را کاملاَ خوب می‌دانید. »

مستند بی‌بی‌سی همچنین شکاف‌های روز افزون میان رهبر روسیه و غرب را در سال های قبل از حمله به اوکراین ترسیم می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟