صدای پای داعش از افغانستان به گوش می‌رسد!

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 121891

بر اساس اظهارات نهادهای معتبر داخلی و خارجی و منابعی از امنیت ملی پیشین، هنگام تسلط طالبان بر کشور پیش از ۲۰۰۰ داعشی از زندان‌های افغانستان رها شده‌اند. این مطلب در مصاحبه جنرال پتراوس فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان در مصاحبه با صدای آمریکا نیز منعکس شده است. جان بلتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا نیز در مصاحبه تاریخ ۱ سبتامبر ۲۰۲۱ با بی‌بی‌سی خطر ظهور داعش در افغانستان را جدی می‌داند و از ورود گسترده بقایای داعش از سایر کشورها به افغانستان سخن می‌گوید.

برای آینده طالبان و حکومت‌شان دو گزینه متصور است: یا به خواست‌های ملی و جامعه جهانی تن می‌دهند (که بعید به نظر می‌رسد) و در این صورت بسیاری از نیروهای جنگی طالبان رهبران خود را به دست برداشتن از آرمان‌هایی که سال‌ها به‌خاطر آن جنگیده‌اند و معامله با کفار متهم کرده به داعش خواهند پیوست.

یا طالبان بر سر موضع خود پافشاری کرده و مورد تحریم بین‌المللی واقع می‌شوند. در این صورت نظام اقتصادی کشور فروپاشیده و طالبان قادر به اداره کشور و کنترل نیروهای خود به لحاظ مالی و لوجستیکی نخواهند بود. آنگاه با ایجاد خیزش‌های ملی در برابر طالبان، جنگجویان سرخوده از ناکامی رهبران‌شان، آرمان‌های از دست‌رفته خود را در قالب گروه مشابه تازه از راه رسیده و افراطی‌تر داعش جستجو خواهند کرده به آنها خواهند پیوست. نمونه چنین حالتی را قبلاً از دیگر گروه‌های تروریستی در دیگر مناطق جهان نیز بوده‌ایم. زمانی که جنگجویان القاعده از رهبران‌شان ناامید شدند، در عراق و سوریه به داعش پیوستند.

انفجارهای اخیر در کابل و سایر نقاط افغانستان پس از تصرف طالبان؛ به ویژه انفجار مهیب و آتش‌سوزی گسترده دیشب در حوالی مسجد عیدگاه کابل، در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است. پیروزی طالبان در تصرف خاک افغانستان برای گروه‌های رادیکال تروریستی می‌تواند الهام‌بخش باشد که مبارزه مسلحانه جواب می‌دهد و آنها را از سراسر جهان به افغانستان بکشاند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که تحولات آینده چه‌گونه رقم خواهد خورد.

سید محمد حسینی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟