صالح: گفتگوی آمریکا با طالبان یک اشتباه بود/ طالبان ارتباط خود با القاعده را قطع نکرده است

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 106315

امر الله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت: «مردم افغانستان که من نیز یکی از آن‌ها هستم از جنگ خسته شده اند، اما حاضر به فروش وجدان و ضمیر خود نیستند.»

وی اظهار داشت: وقتی آمریکا ما را دور زد و مستقیما با طالبان نشست، برای ما متعجب کننده و برای طالبان یک رویا بود، این واقعا یک اشتباه بود.

 وی بیان داشت: وقتی مقامات بلندپایه دولت ترامپ با طالبان گفتگو کردند برای من قابل باور نبود که چگونه یک دولت که بزرگترین نیروی جهان را در اختیار دارد با چند طالب به این آسانی گفتگو می‌کند.

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه افزود: وزیر خارجه آمریکا گفته بود که بعد از توافق نامه این کشور با طالبان هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است. این کار خوب شد، اما وی فراموش کرد که چقدر سربازان افغان در این مدت جان شان را از دست دادند.

وی اضافه کرد: گفته می‌شود که این جنگ میان افغان‌ها است؛ این درست نیست، ما با دشمن مشترک می‌جنگیم.

امرالله صالح از دیپلماسی ضعیف آمریکا  در قبال طالبان نیز انتقاد کرد و گفت: «طالبان ارتباط شان را با القاعده قطع نکرده است؛ به طور مثال ما در دو عملیات در ولایات غزنی و هلمند ۳ تن از رهبران القاعده را که در بین اردوگاه فرماندهان طالبان می‌زیستند از بین بردیم و ما این را به سی آی‌ای (CIA) نیز گفتیم.»

صالح افزود: اداره جوبایدن باید خواسته‌های ناتو و سایر نهاد‌های جهانی را در سیاست گزاری خود در قبال افغانستان در نظر بگیرد، در غیر این صورت، جهان شاهد یک زلزله دیپلماتیک خواهد بود.

معاون اول ریاست جمهوری همچنین اضافه کرد که که اگرچه آن‌ها علاقه‌ای به جنگ ندارند، ولی مجبور هستند که بخاطر مهار اندیشه ترور بجنگند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟