شکست هیبت طالبان/ دوری از قهرمان‌سازی

  • انتشار: ۵ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 126750

چقدر از طالبان شناخت دارید؟ شناخت من از طالبان به این اندازه است که کشتن یک انسان را توسط این گروه، آسان‌تر از کشتن یک مورچه توسط من و شما می‌دانم. به عبارت دیگر، دست و پای من و شما موقع اذیت و آزار یک مورچه می‌لرزد ولی طالبان به آسانی آب خوردن، آدم می‌کُشند. این گروه در ۲۷ سال از حضور خود در افغانستان، چنان خون‌های فراوانی ریخته‌ است که اگر همه آن‌ها جمع شوند، دریاچه‌ای از خون به ابعاد بند قرغه کابل، تشکیل خواهد شد. اما خوب است بدانید که اکنون هیمنه و ابهت این گروه که روزگاری جوی خون در افغانستان جاری کرده بود، شکسته شده است. اکنون جریانی از عدالت‌خواهی در داخل و خارج افغانستان شکل گرفته که این گروه در برابر آن احساس عجر، ناتوانی و درماندگی می‌کند. طالبان تصور می‌کردند دولت‌داری هم مثل آدم‌کُشتن آسان است اما وقتی جنگ را پشت سر گذاشتند، متوجه شدند که خرمن کوفتن، کار هر بزی نیست.

در این میان، جا دارد که از عدالت‌خواهانی هم یاد شود که جسارت و شجاعت به خرج داده و هیبت طالبان را شکسته‌اند. این که جریان‌های عدالت‌خواهی با چه انگیزه و هدفی علیه طالبان به پا خواسته‌اند، جای بحث دارد ولی همین‌قدر که عدالت‌خواهان شجاعت به خرج می‌دهند و در مقابل طالبان قرار می‌گیرند، حاکی از توانایی و قدرت آن‌ها بوده و قابل تقدیر هستند. تصور کنید که اگر جریان‌های عدالت‌خواهی که اکنون بانوان سردمدار آن هستند، در برابر طالبان وجود نداشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این صورت، طالبان هیچ‌گونه مانعی در برابر خود نمی‌بینند و هر کاری که دل‌ آنان بخواهد انجام می‌دهند. لذا به هر اندازه که اهرم‌های فشار داخلی و خارجی علیه طالبان بیشتر باشد، به همان اندازه این گروه را از یکه‌تازی بازمی‌دارد.

در اخیر، این نکته هم قابل یادآوری است که در شان و مقام عدالت‌خواهان نباید غلو و بزرگ‌نمایی کرد زیرا آسیبی که عدالت‌خواهان از قهرمان‌سازی می‌بینند، از دشمن نمی‌بینند. اطلاع‌رسانی از کارها و تقدیر از تلاش‌های عدالت‌خواهان، اقدام نیک و پسندیده‌ای است اما از آنان نباید قهرمان بسازیم زیرا اگر فردا نتوانستند به اندازه یک قهرمان کاری انجام دهند، از چشم‌ها می‌افتند. در ضمن نباید فراموش کنیم که اگر کسی را قهرمان ساختیم و فردا اشتباهی از او سر زد، برای همه عدالت‌خواهان سرخوردگی ایجاد می‌کند.
در آرزوی روزی که عدالت در سراسر افغانستان تحقق یابد

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟