شهباز شریف: بی‌ثباتی در افغانستان قابلیت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد

  • انتشار: ۱۲ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 130825

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید، بی‌ثباتی در افغانستان قابلیت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، گفت: «بی ثباتی در افغانستان قابلیت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد. خروج پناهجویان و تروریسم فراملیتی از افغانستان بی‌ثبات به سود هیچ کشور نخواهد بود.»

شریف همچنین گفت: «پاکستان در مورد اجرای تعهدات دولت موقت افغانستان به جامعه جهانی در مورد عدم استفاده از این کشور برای تروریسم، اجازه تحصیل دختران و زنان و تشکیل دولت فراگیر تلاش‌ می‌کند. هدف مشترک افغانستانی مرفه، با ثبات و مسالمت‌آمیز تنها با قواعد متقابل میسر خواهد شد.»

وی در ارتباط با نقش میانجی‌گری افغانستان در بین پاکستان و گروه تروریستی طالبان پاکستان تصریح کرد: «مقامات کابل در خصوص عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به کشور دیگر هم به ما و هم به جامعه جهانی بارها تعهد دادند. همچنین در زمینه اتخاذ تدابیر سخت در برابر گروه‌های تروریستی و پاکسازی آن‌ها از مناطق امن برای این عناصر تروریستی تعهداتی ارائه کردند.»

نخست وزیر پاکستان در این مصاحبه همچنین در مورد روابط اسلام‌آباد-انقره و همچنین گام‌هایی که در راستای تقویت این روابط برداشته می‌شود، گفت: «مناسبات ترکیه و پاکستان الگویی در این زمینه است. این روابط تاریخی متکی بر ارزش‌های مشترک دینی، فرهنگی و زبان‌شناسی مشترک بوده و فراتر از مرزهای تغییرات سیاسی در هر دو کشور است.»

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: امسال دو کشور هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری مناسبات سیاسی دو جانبه را جشن می‌گیرد. طی ۷۵ سال گذشته هر دو کشور در مقابل تمامی چالش‌ها همواره در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

شریف در این مصاحبه که پیش از سفر رسمی‌‌اش به ترکیه انجام شد، در ارتباط با برنامه‌های اولویت‌دار برای دولت ائتلافی پاکستان گفت: احیای اقتصاد کشور که طی ۴ سال گذشته دچار افت شده، مهمترین موضوع دولت است. پاکستان طی سال‌های اخیر بدترین شرایط قطب‌بندی و پارتیزانی سیاسی را تجریه کرد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف دولت تامین زمینه سازش در خصوص مسائل مهم ملی در راستای عادی سازی سیاسی است. روند اصلاحات برگزاری انتحابات عادلانه، آزاد و شفاف را آغاز می‌کنیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟