شفافیت در امضای قرارداد معادن افغانستان

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14536

وزارت معادن و پترولیم می گوید از آغاز سال جاری تاکنون بیش از هشتاد قرارداد استخراج معادن را با بخش خصوصی امضا کرده‌است که در آنها شروط اساسی از جمله شفافیت در نظر گرفته شده است.

محی الدین نوری سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت که از آغاز سال جاری تا کنون ۸۶ قرارداد با چهار شرط اساسی شفافیت، نظارت، کنترول، سودآوری و قابلیت تطبیق بودن را امضا کرده است.

او تاکید کرد که براساس پالیسی جدید این وزارت، معادنی که در مناطق ناامن قرار دارند و حکومت بر آن‌ها تسلط ندارند، قرارداد استخراج آن امضا نمی‌شود.

آقای نوری گفت: «این قراردادها از یک طرف کمک می‌کند به افزایش عواید دولت و از طرف دیگر زمینه اشتغال‌زایی را برای مردم فراهم ساخته است. حداقل در مراحل ابتدایی، برای ۲۰۰۰ تن در ولایات مختلف فرصت شغلی به صورت مستقیم فراهم ساخته می‌شود.»

سخنگوی وزارت معادن تأکید کرد که تلاش می‌کنند، به همکاری نیروهای امنیتی افغان زمینۀ استخراج قانونی معادن را در این کشور فراهم سازند.

در حال حاضر وزارت معادن و پترولیم حدود ۴۵۰ قرارداد در ۳۴ ولایت افغانستان دارد. این قراردادها با شرکت‌های خصوصی امضا شده است. مقام‌ها در وزارت معادن می‌گویند که در حال حاضر تنها ظرفیت مدیریت معادن کوچک و متوسط وجود دارد.

به همین دلیل تلاش می‌شود تا به جای قرارداد معادن بزرگ، بر معدن‌های کوچک تمرکز بیشتر صورت گیرد. استدلال مقام‌ها در این وزارت این است که در نبود ظرفیت برای قرارداد معادن بزرگ، هرگونه اقدام در این مورد می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری برای دولت و مردم وارد کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟