شعار «الله‌اکبر» تیری بر قلب مشروعیت طالبانی

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118000

در این شب و روز شاهد شنیدن فریاد الله‌اکبر از سوی دو جبهه‌ی متخاصم هستیم: در یک‌طرف فریاد الله‌اکبر از سوی صفِ مردم غیرنظامی به گوش می‌رسد و در صف مقابل، طالبان با گفتن الله‌اکبر به کشتار و ویرانی و تخریب ادامه می‌دهند.

مردم هرات دوشب پیش بر روی بام‌ها یک‌صدا فریاد الله‌اکبر سر دادند، ارگ ریاست جمهوری پوششِ صفحه‌ی خود را به ذکر جلاله الله‌اکبر تغییر داد و اشرف غنی با تمام قوت از این حرکت مردمی حمایت کرد، مردم کابل نیز شب گذشته بر پشت بام‌های خود شعار الله‌اکبر سر دادند و برخی از ساکنان در شهرهای دیگر نیز با مردم هرات و کابل هم‌نوا شده‌اند.

نعیم وردک، سخنگوی طالبان اما در واکنش به فریاد الله‌اکبر مردم، وادار به تناقض‌گویی شد؛ او از یکسو گفته است هر فردی که از بام خانه‌ی خود علیه امارت اسلامی فریاد الله‌اکبر می‌گوید توسط گروه امارت طالبانی شناسایی و خونش ریخته خواهد شد، و از سویی با بی‌شرمی تمام اظهار می‌کند که صداهای الله‌اکبر از پشت بام‌های خانه مردم هرات فتوشاپ است.

اینکه فیلم و صدا قابل فتوشاپ نیست و چنانکه پیداست فتوشاپ به فرایند تغییر و دست‌کاری در تصویر و عکس اطلاق می‌شود، بماند. ولی سردادن شعار الله‌اکبر از سوی مردم و تناقض‌گویی طالبان در واکنش به آن از دو مسئله‌ی مهم پرده برمی‌دارد: نخست اینکه شعار الله‌اکبر دقیقاً به‌مثابه‌ی تیری است که قلبِ مشروعیت دینی- سیاسی طالبان را هدف قرار می‌دهد. مردم با سردادن شعار الله‌اکبر عدم مشروعیت امارت طالبانی و نهایتِ نارضایتی خود از این گروه شورشی و خون‌آشام را نشان دادند. در شرایطی که طالبان تمام زمینه‌ها‌ی مدنی و مسالمت‌آمیز برای ابراز دیدگاه مردم نسبت به امارت طالبانی را از آن‌ها سلب کرده‌اند، شعار الله‌اکبر بهترین روش مسالمت‌آمیز برای ابراز انزجار مردم نسبت به طالبان و سلب مشروعیت از این گروه ویران‌گر است. دودیگر اینکه سردادن شعار الله‌اکبر از سوی مردم و واکنش طالبان به آن، این واقعیت را آشکار می کند که در صفِ مردمی فریاد الله‌اکبر برای تداوم زندگی، آرامش و صلح سر داده می‌شود، ولی جلادان و خون آشامان طالب برای قطعِ زنجیره‌ی صلح و آرامش و توقف چرخه‌ی زندگی، از ذکر الله‌اکبر به شکل باژگونه سوءاستفاده نموده و به تداوم خونریزی و ویرانی مشغول‌اند. ازاین رو، طالبان کسانی را که شعار الله‌اکبر سر می‌دهند تهدید به مرگ و نابودی می‌کنند.

دکتر سید یحیی موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟