شرط پاکستان برای میزبانی از پایگاه نظامی آمریکا

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 114371

باوجود تاکید مقامات ارشد دولت پاکستان مبنی بر مخالفت با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک این کشور، یک نشریه آمریکایی خبرداد که مذاکرات در این باره جریان دارد و اسلام‌آباد برای میزبانی از پایگاه نظامی آمریکا شرط گذاشته است.

«نیویورک تایمز» نوشت که در مذاکرات مقامات آمریکایی و پاکستانی، اسلام‌آباد به ازای اجازه دادن به آمریکا برای استفاده از یک پایگاه در خاکش، خواستار این شده است که هرگونه عملیات و هدف در افغانستان باید با تایید پاکستان صورت گیرد.

براساس این گزارش، «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا نیز در هفته‌های اخیر در سفری سرزده از پاکستان با مقامات ارشد نظامی این کشور دیدار کرد و «لوید  آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز درباره کمک به عملیات‌های نظامی آینده آمریکا در افغانستان با مقامات پاکستانی تماس‌های متعددی داشته است.

برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که مذاکرات در این باره به بن‌بست رسیده است اما برخی دیگر تاکید داردند که این گزینه همچنان روی میز قرار داشته و دستیابی به توافق ممکن است.

«دیوید هیلوی» دستیار معاون وزارت دفاع آمریکا در امور هند و اقیانوس آرام پیش از این اظهارداشت که واشنگتن به رایزنی‌ها با پاکستان درباره افغانستان ادامه خواهد داد زیرا حمایت و مشارکت اسلام‌آباد درباره آینده دولت کابل و صلح این کشور بسیار مهم است.

هیلوی به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود که پاکستان به آمریکا اجازه دسترسی و استفاده از حریم هوایی خود را داده است تا از این طریق از حضور نظامی در افغانستان حمایت کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟