شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 86473

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ
ترجمه خدایا! در این ماه، فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز و کارهایم را از سختى به‌آسانی برگردان و پوزش‌هایم را بپذیر و گناه و بار گران را از گردنم بریز، اى مهربان به بندگان شایسته.

واژگان

صَیِّرْ: از ریشه صَیّرَ به معنای تغییر بده و سرانجام کار را بازگردان.
معاذیر: جمع مِعذار به معنی حجت‌ها و برهان‌ها، عذرها، پوزش‌ها و بهانه‌ها.
حُطَّ: از حَطَّ (به معنی فرود آمدن و فرود آوردن است راغب گوید: حطّ پائین آوردن چیزى است از بلندى و نیز آن را پائین آمدن گفته‏اند) یعنی فرود آر و بار گناه را از گردن من بردار.
الذَّنْب: به معنای گناه، جرم و نافرمانی است.
الوِزْر: در اصل به معنای بار سنگین است و به گناه به خاطر سنگینی آن بر انجام دهنده «وزر» گفته می‌شود.

نکته‌ها

  1. شب بیست و هفتم ماه رمضان، از شب‌های احتمالی قدر.
    از این‌که در دعای روز بیست و هفتم طلب درک فضیلت شب قدر شده است، این نکته قابل‌استفاده است که شب بیست و هفتم از شب‌های احتمالی قدر است و باید در احیای این شب نیز تلاش کرد.
  2. درک فضیلت شب قدر از مهم‌ترین خواسته پیامبر اسلام.
    ازآنجایی‌که این دعا از زبان مبارک پیامبر اسلام نقل‌شده است، پس استفاده می‌شود که درک فضیلت شب قدر از مهم‌ترین خواسته‌های پیامبر اسلام بوده است که در این ماه از خداوند درخواست کرده است.
  3. آسانی مشکلات و سختی‌ها از خواسته‌های روزه‌داران.
    بر اساس دومین فراز دعا که می‌فرماید: «وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ» به دست می‌آید که آسانی مشکلات و سختی‌ها از خواسته‌های روزه‌داران است و در این ماه از خداوند طلب می‌کند.
  4. ناگزیری زندگی آدمی از سختی‌ها و مشکلات.
    بر اساس این فراز دعا که می‌فرماید: «وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ» زندگی آدمی در دنیا همواره با فرازوفرودها و مشکلات و سختی‌هاست ولی مهم آن است که انسان با استمداد از خداوند و تلاش و پشت‌کار، سختی‌ها را برای خود به آسانی‌ها تبدیل کند.
  5. ماه رمضان فرصت عذرخواهی از خطاها و لغزش‌ها.
    سومین فراز این دعا «وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی» گویای این مطلب است که زندگی آدمی همراه با خطاها و لغزش‌هاست و ماه رمضان بهترین فرصت برای جبران خطاها و طلب عذرخواهی از محضر خداوند است. باید روزه‌دار فرصت ماه رمضان را که ماه عفو و رحمت الهی است، غنیمت شمرده و جبران خطاها و لغزش‌ها کند.
  6. ماه رمضان بهترین فرصت درخواست آمرزش گناهان.
    جمله «وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ» به‌روشنی بیانگر این مطلب است که ماه رمضان بهترین فرصت درخواست آمرزش گناهان از پیشگاه خداوند مهربان است. روزه‌دار از این فرصت استفاده کرده و از خداوند می‌خواهد که او را مورد بخشش و آمرزش قرار دهد.
  7. رأفت و مهربانی خداوند به بندگان صالح.
    ازجمله «یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ» استفاده می‌شود که بندگان صالح و شایسته مورد رأفت و مهربانی خداوند قرار دارد و ماه رمضان فرصت مناسبی است تا انسان، با عبادت و بندگی خداوند و جبران خطاها و لغزش‌ها، خود را در زمره صالحان قرار دهد تا موردعنایت بیشتر خداوند واقع شود.
  8. بهره‌مندی بیشتر صالحان از برکات معنوی ماه رمضان.
    از این‌که در پایان دعا خداوند را باصفت «یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ» یاد می‌کند، این نکته به دست می‌آید که بندگان صالح و شایسته خداوند بیش از دیگران از برکات و نعمت‌های معنوی ماه رمضان بهره‌مندند.
  9. روزی معنوی از مهم‌ترین روزی‌ها.
    از این‌که در شب احتمالی قدر و در ماه رمضان ازخداخواسته می‌شود تا درک فضیلت قدر را رزق و روزی روزه‌دار قرار دهد، این مطلب استفاده می‌شود که روزی معنوی از مهم‌ترین روزی‌هاست و روزه‌دار در طلب آن از خداوند تلاش کند.
    نتیجه‌گیری
    شب قدر، بهترین فرصت فراهم‌شده جهت تغییر سرنوشت انسان است. در دعای روز بیست و هفتم بعد از درخواست درک شب قدر، آسان شدن مشکلات و گرفتاری‌ها، پذیرفته شدن عذرها و آمرزش گناهان از خداوند خواسته‌شده است. اگر بخواهیم تمام این سه خواسته را که در شب احتمالی قدر از خداوند طلب می‌شود در یک‌کلام خلاصه کنیم، در حقیقت درخواست تغییر سرنوشت است.

حجت الاسلام والمسلمین فصیحی غزنوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟