سی و سومین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

  • انتشار: ۸ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 129055
اوکراین و روسیه

سی و سومین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با تمرکز بیشتر مسکو بر مناطق شرقی این کشور که دارای اکثریت روس زبان است همراه بود.

کشورهای غربی به سردمداری آمریکا بار دیگر از تلاش های خود برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه خبر دادند. با این حال، این تحریم ها تاکنون شامل بخش نفت و گاز روسیه به عنوان اصلی ترین منبع درآمدهای مسکو نشده است. مقامات غربی از آن بیم دارند که تحریم بخش انرژی روسیه باعث ایجاد تورم اقتصادی سنگین و افزایش هزینه های زندگی برای مردم شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از کشورهای غربی خواست کشورش را به تسلیحات سنگین همچون موشک، تانک، و جنگنده مجهز کنند. با این وجود، اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با رد پیشنهاد اوکراین تنها به این کشور تسلیحات سبک تر مانند موشک های ضدتانک ارسال کرده اند.

کشته شدن ۱۰ هزار نظامی روس در جنگ اوکراین – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۰۴:۱۰

شبکه الجزیره اعلام کرد: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مدعی شد طی سی و سه روزی که از جنگ اوکراین می گذرد دستکم ۱۰ هزار نظامی روسی در این جنگ کشته شده اند.

پیش تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز مدعی کشته شدن ۱۵ هزار نظامی روس در این جنگ شده بود. با این حال، روسیه شمار تلفات نظامی خود را بسیار کمتر از ۲ هزار تن اعلام کرده است.

فرانسه از ورود بیش از ۳ هزار پناهجوی اوکراینی به کشورش خبر داد – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۰۵:۳۰

امانوئل وارگون، وزیر مسکن فرانسه گفت از ابتدای آغاز درگیری های نظامی در اوکراین بیش از ۳۰ هزار پناهجو از این کشور وارد مناطق مختلف فرانسه شده اند.

وارگون در ادامه افزود: هدف ما این است بتوانیم حدود ۱۰۰ هزار پناهجو را در کشورمان اسکان دهیم.

برآوردهای اولیه حاکی از آواره شدن بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اوکراینی از کشور و گسیل آنها به کشورهای همسایه به ویژه لهستان است. کشورهای اروپایی تلاش دارند بخشی از این مهاجران را در خاک خود اسکان دهند. ایالات متحده آمریکا نیز پیش تر از اسکان بیش از یکصدهزار پناهجوی اوکراینی در خاک خود خبر داده بود.

انگلیس: روسیه در حال محاصره سواحل مجاور اوکراین در دریای سیاه است – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۰۶:۳۰

سازمان اطلاعات انگلیس مدعی شد روسیه در حال محاصره سواحل دریای سیاه در مجاورت اوکراین است و عملاً این کشور را از تجارت دریایی بین المللی منزوی کرده است.

روسیه هنوز در مقابل این ادعای انگیسی ها واکنشی نشان نداده است ولی می گوید نیروهای دریایی روسیه به حملات موشکی پراکنده خود علیه اهداف مختلف در سراسر اوکراین ادامه می دهد.

نیروهای روسی شهر اسلاووتیچ اوکراین را ترک کردند – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۰۷:۴۵

شهردار شهر اسلاووتیچ اوکراین می گوید نیروهای روسی این شهر را که محل استقرار کارگران نیروهای هسته ای چرنوبیل بوده است ترک کرده اند.

روز شنبه همچنین فرماندار این منطقه گفت نیروهای روسی کنترل این شهر را در خارج از منطقه ممنوعه در اطراف چرنوبیل به دست گرفته اند.

کارکنان اوکراینی نیروگاه هسته ای چرنوبیل پس از تسلط روسها به این نیروگاه در این منطقه مستقر شده اند.

زلنسکی: روسیه می خواهد اوکراین را مانند کره شمالی و کره جنوبی نقسیم کند – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۱۵

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی خطاب به مردم کشورش گفت: اولویت اوکراین این هفته در گفتگوها با روسیه در ترکیه تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خواهد بود.

وی در ادامه این سخنرانی شبانه افزود: ما حاضر به گفتگوی رو در رو برای استقرار صلح در کشورمان هستیم ولی اولویت ما نظر مردم اوکراین است.
زلنسکی مدعی شد که روسیه به دنبال تقسیم اوکراین به دو قسمت همانند کره شمالی و کره جنوبی است.

شهردار ماریوپل از تسلط نیروهای اوکراینی بر این بندر خبر داد – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۳۰

شهردار شهر بندری ماریپول اوکراین گفت نیروهای اوکراینی کنترل شهر را با وجود خروج بیش از نیمی از جمعیت آن در دست دارند و نیروهای روسی در حال پیشروی به سمت مرکز این بندر هستند.

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل در مصاحبه با رسانه های این کشور گفت: نیروهای روسی در ابتدای حمله خود به ماریوپل تمامی زیرساختهای برقی و منابع آبی آن را از بین برده اند. امروز شهر ماریوپل همچنان یک شهر اوکراینی است و نیروهای ما تمام قوای خود را به کار گرفته اند تا این وضعیت را حفظ کنند.

ادعای اوکراین درباره هک کردن اطلاعات شرکت تلویزیون و رادیو روسیه – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۲۰

خبرگزاری اوکراین مدعی شد: هکر‌های مرتبط با گروه «انونموس» اطلاعات شرکت تلویزیون و رادیو روسیه را هک کردند. این گروه هکری اطلاعات بسیاری به دست آورده و قول می‌دهد به زودی آن را منتشر کنند.

روسیه: پاسخ اخراج دیپلماتهایمان از لهستان را می دهیم – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۱۴:۱۰

سفیر روسیه در لهستان گفت: در پاسخ به اخراج دیپلمات‌های روس از لهستان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ۴۵ دیپلمات روسی پس از تصمیم ورشو برای اخراج آن‌ها لهستان را ترک می‌کنند.

باسورین: ارتش اوکراین به علت کمبود مهمات تسلیم شدن را آغاز کرده است – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۱۵:۳۵

ادوارد باسورین، نماینده نیرو‌های جمهوری خلق دونتسک امروز دوشنبه اعلام کرد: مهمات و سلاح طرف اوکراینی تمام شده است.

اظهارات باسورین در مصاحبه اختصاصی با شبکه «روسیه ۲۴» مطرح شد که طی آن وی گفت: «به نظر می‌رسد که مقدار مهمات و تسلیحات اکنون در حال کاهش است و من یک بار گفتم که ذخایر آن‌ها رو به اتمام است».

به گفته وی، عناصر ارتش اوکراین که سلاح‌های خود را زمین گذاشتند اعتراف کردند که مهمات آن‌ها تمام شده و بنابراین تسلیم شدند و این شامل اکثر تیپ‌ها می‌شود.

گفتنی است از ۲۴ فوریه، نیرو‌های مسلح روسیه عملیات نظامی ویژه‌ای را برای حفاظت از منطقه دنباس در جنوب شرقی اوکراین انجام داده اند.

اخراج دیپلمات‌های روسی از مقدونیه شمالی – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۱۶:۳۰

وزارت امور خارجه مقدونیه شمالی نامه‌ی اخراج پنج دیپلمات روسی را به سفیر روسیه در این کشور تسلیم کرد.

وزارت خارجه روسیه از اخراج سه دیپلمات اسلواکی خبر داد – ۰۸/۰۱/۱۴۰۱ ۱۶:۳۵

وزارت خارجه روسیه از احضار سفیر اسلواکی در این کشور به مقر وزارت امور خارجه و اعلام اخراج سه دیپلمات اسلواکی از مسکو خبر داده و تایید کرد این سه دیپلمات ۷۲ ساعت فرصت دارند روسیه را ترک کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟