سیگار: از هر سه نفر در افغانستان یک نفر با قحطی مواجه است

  • انتشار: ۸ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 125775
افغانستان

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان “سیگار” می‌گوید که از هرسه نفر در افغانستان یک نفر با قحطی مواجه اند.

سیگاه افزوده، طبق برنامه جهانی غذا تا ماه سپتمبر ۲۰۲۱، تقریباً ۱۴ میلیون نفر یا از هر سه نفر در افغانستان یک نفر در آستانه‌ قحطی قرار دارند و این رقم در چند ماه گذشته افزایش چشمگیر داشته است.

سیگار به روز سه‌شنبه (۷ جدی) پنجاه وسومین گزارش ربع وار خود را در مورد وضعیت افغانستان ارایه کرده‌است.

اداره بازرس ویژه ایالات متحده تصریح کرده که این کشور ۱۴۶ میلیارد دالر را به افغانستان در طول بیست سال گذشته کمک کرده است؛ اما با آنهم، خشک‌سالی، کمبود غذایی و بحران کووید -۱۹ وضعیت انسانی در این کشور را تشدید کرده است.

در گزارش آمده که برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی  افغانستان هزینه‌ای در حدود ۸۹ میلیارد دالر شده، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته و نیز اهداف دیگر مانند کمک به زنان و دختران و برقراری حاکمیت قانون، همه پس از خروج امریکا تحت تهدید مستقیم طالبان قرار دارد.

بازرس ویژه در این گزارش از وضعیت موجود به‌عنوان حقایق نگران‌کننده یاد کرده و گفته است: “ما مدیون همه کسانی هستیم که در افغانستان خدمت کرده‌اند.”

سیگار تصریح می‌کند از این‌که همه چیز خیلی ناگهان به پایان رسید، چیزهای کمی برای نشان دادن به  مالیه دهنده گان امریکایی از چرایی مأموریت ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان وجود دارد.

سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان گفته که هیچ تصمیم یا پالیسی یا اداره واحدی که منجر به شکست تلاش‌های بازسازی ایالات متحده شده باشد، وجود نداشته، اما در عوض، مجموعه‌ای از تصمیمات اشتباه بوده که طی دو دهه عامل این شکست است.

سیگار گفته، علایم نشان می‌دهد که بذر فروپاشی افغانستان به‌خوبی کاشته شده بود، رییس جمهور اشرف غنی فرار کرد و جنگجویان طالبان بر کابل مسلط شدند و جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان در کمتر از چهار ماه پایان یافت.

در گزارش آمده که ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی امریکایی و حداقل ۱هزار و ۲۳۳ پیمانکار از جمله ۴۵ امریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند و نیز بیش از ۲۱ هزار سرویس اعضا و یک هزار و ۴۲۷ پیمانکار از جمله ۳۸ امریکایی زخمی شده‌اند.

سیگار در حالی از گسترش فقر در افغانستان خبر می‌دهد که پیش از این نیز سازمان ملل متحد از بحران بشری در  کشور سخن زده بود و از کشورهای عضو این سازمان خواسته بود که کمک‌های بشردوستانه‌شان را به افغانستان بفرستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟