سی‌وپنجمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 129118

سی‌وپنج روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز گذشته گفت روسیه به فکر استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نیست، اما همه امکانات را در اختیار دارد تا همه کسانی را که قصد دخالت در درگیری‌ها را دارند مجازات کند.

رئیس هیئت اوکراینی پس از پایان دور سوم مذاکرات صلح بین کی‌یف و مسکو، با بیان این‌که دوطرف هنوز در برخی موارد به توافق نرسیده و طرف اوکراینی هیچ تاییدی از طرف روسیه دریافت نکرده است، اعلام کرد که در صورت هرگونه توافق با روسیه، اوکراین همه‌پرسی برگزار خواهد کرد.

ولادیمیر مدینسکی، رئیس مذاکره‌کننده روسیه نیز با بیان این‌که اولین روز مذاکرات بین اوکراین و روسیه سازنده بوده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است، افزود که دو طرف می‌توانند با صدور بیانیه‌ای مشترک پس از دور کنونی مذاکرات موافقت کنند. گفتنی است مذاکرات آتش‌بس بین روسیه و اوکراین که تاکنون در چندین مرحله و در مکان‌های گوناگون برگزار شده نتیجه جدی و مثبتی نداشته است.

یک منبع آگاه روز گذشته (سه‌شنبه) به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که واشنگتن در حال آماده شدن برای اعزام سربازان سابق ارتش ملی افغانستان به اوکراین است. اسپوتنیک روز دوشنبه نیز نوشته بود که گروه جدیدی از شبه‌نظامیان خارجی در سازمان‌های موسوم به «حراس الدین»، «انصار التوحید» و «هیئه تحریر الشام» از حومه ادلب در شمال غرب سوریه برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام شدند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته گفت برای اطمینان از امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین و جلوگیری از جنگ هسته‌ای به کی‌یف سفر کرده است.

جان کربی: ۲۰۰ تفنگدار دریایی به لیتوانی اعزام شدند – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۰۱:۱۵

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع روسیه (پنتاگون) گفت:

  • نیرو‌های روسیه نتوانستند هیچ یک از مراکز عمده جمعیتی اوکراین را کنترل کنند.
  • ۱۰ جنگنده F۱۸ و ۲ هواپیمای باری از کارولینای جنوبی به اروپای شرقی منتقل می‌شوند.
  • ۲۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا پس از تکمیل یک مأموریت آموزشی در «نروژ» به «لیتوانی» اعزام شدند.

انفجار‌ها در منطقه «بلگورود» متوقف شده است – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۰۱:۳۰

ریانووستی گزارش داد، انفجار‌ها در منطقه «بلگورود» متوقف شده است، هیچ قربانی در میان روستاییان وجود ندارد، پلیس در محل حادثه حاضر شده است.

ریانووستی به نقل از خدمات اورژانس گفته است که علت انفجار‌ها در نزدیکی «بلگورود» قبلاً عامل انسانی بوده است.

وزیر دفاع انگلیس گفت: انتظار می‌رود روسیه قدرت جنگی خود را منتقل کند – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۰۲:۲۵

به گزارش الجزیره، وزیر دفاع انگلیس گفت: انتظار می‌رود روسیه قدرت جنگی خود را از شمال به مناطق «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین منتقل کند.

پنتاگون : آنچه که نیروهای روسیه در اوکراین انجام میدهند عقب نشینی واقعی نیست – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۰۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، سخنگوی پنتاگون گفتن: ما متقاعد نشده‌ایم که آنچه نیرو‌های روسیه در اوکراین انجام می‌دهند یک عقب‌نشینی واقعی باشد.

سخنگوی پنتاگون افزود: ما شاهد حرکت بزرگ روسیه برای ترک کی‌یف نبودیم و معتقدیم که تحرکات آن به منزله جابجایی نیرو‌ها است.

هشدار آمریکا به اتباعش در روسیه – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۰۹:۲۵

شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا به اتباع این کشور در روسیه درباره خطر بازداشت شدن هشدار داد.

معاون شهردار کی یف: کی یف شب گذشته آرام بود – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۱۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون شهردار کی یف پایتخت اوکراین گفت، شب گذشته در کی یف نسبتا آرام بود‎؛ صدای گلوله باران در بیرون از کی یف شنیده می شد اما در خود کی یف هیچ گلوله بارانی انجام نشد.

انگلیس مدعی شکست روسیه در محاصره کی‌یف شد – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۱۳:۰۰

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین مدعی شکست روسیه در محاصره کی‌یف شد.

وزارت دفاع انگلیس احتمال داد، روسیه به دنبال منحرف کردن قدرت رزمی از شمال به حمله خود در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق باشد.

انهدام یک پایگاه بزرگ سوخت در اوکراین – ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ ۱۴:۵۵

وزارت دفاع روسیه از اقدام این کشور به منهدم کردن یک پایگاه بزرگ ذخیره سوخت در اوکراین در اطراف روستای «کیفنا» در منطقه ریفنا با استفاده از پهپاد‌های بالدار خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخبار سوریه، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: پدافند‌های هوایی روسیه سه فروند پهپاد اوکراینی را سرنگون کردند. جنگنده‌های روسی همچنین ۶۸ پایگاه نظامی اوکراین از جمله سه مرکز فرماندهی و ۴ سامانه پدافند موشکی را منهدم کرده اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: سلطه کامل نیرو‌های ارتش روسیه بر شهر ماریوپل بسیار نزدیک است. جنگنده‌های روس یک پایگاه بزرگ سوخت در نزدیکی کیفنا را در ریفنا در اوکراین منهدم کردند.

این درحالی است که نیرو‌های مسلح روسیه با موفقیت به عملیات نظامی خودادامه می‌دهند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: غیر نظامیان اوکراینی اعلام کرده اند که گردان‌های افراطی اوکراین از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟