سی‌ونهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

  • انتشار: ۱۴ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 129204

سی‌ونه روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و کشورهای غربی و ناتو به تبعیت از آمریکا تحریم‌های اقتصادی و مالی را بر روسیه وضع کرده‌اند. این در حالی است که افزایش قیمت برق‌وگاز سبب شده مردم انگلیس طی تظاهراتی خواستار برکناری بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور شوند. همچنین عرضه‌ها نیز نتوانسته‌اند قیمت نفت را کاهش دهند.

دولت جو بایدن در حال بررسی آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا با هدف کاهش قیمت سوخت است. وزارت نفت عراق اما اعلام کرد که در ماه مارس بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت صادر کرده و درآمدی معادل ۱۱.۰۷ میلیارد کسب کرده که بالاترین رقم از سال ۱۹۷۲ است.

مدیرکل امور اروپا در وزارت امور خارجه چین روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که پکن قصد دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه را ندارد. روزنامه چینی گلوبال تایمز هم نوشت آمریکا عمداً در حال بی‌ثبات کردن اوضاع در اروپا است و کمترین علاقه را به آتش‌بس بین روسیه و اوکراین دارد، بحران اوکراین برای آمریکا به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به روسیه استفاده شده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنانی از فعالیت‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در قلمروی اوکراین انتقاد کرد. وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که یک انبار سوخت در اوکراین را با موشک‌های دور برد مورد هدف قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه ادامه دارد، اما در حال حاضر فقط صحبت است. وزیر امور خارجه چین نیز اعلام کرد پکن از گفت‌وگو‌های مستقیم بین مسکو و کی‌یف حمایت می‌کند و خواستار آتش‌بس است.

پناهندگان در لوهانسک: سربازان اوکراینی پناهندگان را از شهر خارج نمی‌کنند – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۱:۰۰

به گزارش ریانووستی، پناهندگان از «روبیژن» مستقر در «لوهانسک» گفتند که سربازان اوکراینی آن‌ها را از شهر خارج نکردند بلکه تهدید به تیراندازی کردند. هنوز افراد زیادی در زیرزمین‌های شهر هستند، از جمله کودکان و افراد مسن، بسیاری در آن‌جا بر اثر سکته جان خود را از دست می‌دهند.

لهستان: تحریم‌های ضد روسیه کارساز نیست – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری آرتی، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان روز شنبه گفت که بهبود روبل روسیه نشان می‌دهد که تحریم‌های مسکو به اهداف خود نرسیده‌اند. تعداد زیادی از کشورها، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، محدودیت‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند.

نخست‌وزیر لهستان اذعان کرد: این را باید به صراحت بگویم، تحریم‌هایی که ما تاکنون اعمال کرده‌ایم کارساز نیست. بهترین شواهد نرخ مبادله روبل است.

اوکراین: تمام مناطق اطراف کی یف در کنترل ماست – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۵:۲۵

ارتش اوکراین اعلام کرد تمامی مناطق اطراف کی یف در کنترل و تصرف آنهاست. این در حالیست که روسیه برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری های نظامی گفته تمام پایتخت را به تصرف خود در آورده است.

به گفته مقامات اوکراینی در هفته گذشته نظامیان این کشور کنترل بیش از ۳۰ شهر و روستای اطراف کی یف را به دست گرفته اند.

آلمان از ترس موشکهای روسی در فکر معامله با رژیم صهیونیستی یا آمریکاست – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۷:۱۵

رسانه های آلمان گزارش داده اند برلین در حال بررسی خرید یک سامانه دفاع موشکی از رژیم صهیونیستی و یا آمریکاست تا بتواند در برابر تهدیدات موشکی روسیه در شرایط خاص مقاومت کند.

ابرهارد زورن، وزیر دفاع آلمان در مصاحبه ای اعلام کرد: موشکهای اسکندر روسی می توانند به تمام نقاط در اروپای غربی اصابت کنند و تقریباً هیچ سپر موشکی در برابر آنها وجود ندارد. ما به دنبال خرید سامانه دفاع موشکی برای مقابله با این تهدیدات هستیم.

زلنسکی: هدف روسیه تسخیر دونباس و جنوب اوکراین است – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۳۰

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: روسیه در تلاش برای اعمال فشار به مناطق شرقی و جنوبی اوکراین و تصرف برخی از مناطق در این کشور است.

رییس جمهور اوکراین افزود: ما در حال تقویت قوای خود در شرق و در منطقه دونباس هستیم. ولی ارتش روسیه به دنبال تصرف این مناطق است. اوکراین هنوز به قدر کافی از غرب سامانه های دفاع موشکی دریافت نکرده است.

وی تاکید کرد: هیچ یک از متحدان غربی اوکراین هنوز به اندازه کافی سیستم دفاع موشکی و تسلیحات نظامی در اختیار ما قرار نداده است.

لهستان: آلمان و فرانسه بیش از حد به روسیه نزدیک شده اند – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۳۵

یاروسلاو کاچینسکی، معاون نخست وزیر لهستان اعلام کرد: آلمان همانند فرانسه به شدت نسبت به روسیه تعصب دارد و این دو کشور در مراودات خود بسیار بیش از حد به مسکو نزدیک شده اند.

کاچینسکی در ادامه افزود: در طول این سالها آلمان چشمان خود را بر روی عملکرد روسیه بسته بود و نمی خواست حقیقت را ببیند. ما امروز نتیجه این سیاست را در دنیای خارج به وضوح می بینیم. لهستان از نقش آلمان در اروپا به هیچ وجه راضی نیست.

کشته شدن ۳۰ نازی اوکراینی و انهدام ۵ خودروی زرهی آنان – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۹:۱۰

وزارت دفاع روسیه روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با تسلیحات نظامی بسیار دقیق ارتش روسیه، دست کم ۳۰ نازی اوکراینی کشته شدند و پنج خودروی زرهی آنان منهدم شد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، بعد از ظهر روز دوم آوریل یگان‌های مسلح روسیه با موشک‌های بسیار دقیق و نقطه زن، خودرو‌های زرهی، مهمات و انبار‌های سوخت نازی‌های اوکراین را در اطراف دو ایستگاه راه‌آهن لوزووایا و پاولوگراد که برای تحکیم و تقویت استقرار نیرو‌های اوکراینی در دونباس ارسال شده بودند، منهدم کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های مسلح این کشور همچنین فرودگاه نظامی میرگورود واقع در منطقه پولتاوا را از کار انداختند و بالگرد‌ها و هواپیما‌های جنگی اوکراینی در این فرودگاه و نیز انبار‌های سوخت و تسلیحات هوایی آنان را منهدم کردند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، نیروی هوایی این کشور طی روز گذشته ۲۸ مرکز و پایگاه نظامی در اوکراین از جمله انبار‌های سلاح، مهمات، موشک‌ها و توپخانه‌ها به همراه ۲۳ انبار تجهیزات نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین را هدف قرار دادند.

حمله به بلگورود پس از درخواست آمریکا از شهروندان خود برای ترک روسیه انجام شد – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۲۰

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت حمله اوکراین به بلگورود، چند ساعت بعد از درخواست آمریکا از شهروندان خود برای ترک خاک روسیه صورت گرفت. به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، ماریا زاخارووا تاکید کرد چند ساعت بعد از اینکه وزارت خارجه آمریکا از شهروندان خود خواست روسیه را ترک کنند، نیروهای اوکراینی به انبار نفت بلگورود حمله کردند. زاخارووا، افزود: در ساعت دو بعد از نیمه شب اول آوریل، دو بالگرد اوکراینی می-۲۴ با عبور از مرزهای روسیه، به سایت های بلگورود حمله کردند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه پرسید: آیا واشنگتن از این حمله اطلاع داشت؟

پسکوف: قابلیت های نظامی اوکراین تقریبا از بین رفته است – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۳۰

سخنگوی کرملین اعلام کرد در عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه، توانایی‌های نظامی اوکراین تقریبا به طور کامل نابود شده است.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی روسیا الیوم نوشت: دیمیتری پسکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بلاروس-۱» با اشاره به اینکه عملیات خلع سلاح اوکراین در حال انجام است، گفت در این عملیات ویژه، توانایی و قابلیت‌های نظامی و تاسیسات زیربنایی اوکراین تقریبا به طور کامل نابود شد.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره موضع مسکو در صورت حمله ناتو به بلاروس گفت: ما در وهله نخست در چارچوب کشور فدرال خود و بر اساس تعهدات متقابل و همچنین در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی با هم متحد هستیم.

وی افزود: البته حمله به هر یک از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی به ویژه حمله به نزدیک‌ترین متحد ما، به معنای حمله به روسیه است، از اینرو حمایت متقابل قطعی میان روسیه و بلاروس وجود دارد و این موضوع ثابتی است و کسی نمی‌تواند درباره آن شک کند.

وزارت دفاع روسیه: بمباران یک پالایشگاه نفت و انهدام ۵۱ پایگاه نظامی اوکراین – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۲:۱۰

شبکه الجزیره در خبری فوری گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های روسی یک پالایشگاه نفت و ۳ مخزن سوخت را در منطقه اودیسا بمباران کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین از انهدام ۵۱ تاسیسات نظامی اوکراینی در شب گذشته خبر داد.

حملات موشکی روسیه به پالایشگاه نفت در بندر اودسا – ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۳:۱۵

روسیه مدعی شده پالایشگاه نفت اوکراین در نزدیکی شهر «اودسا» را نابود کرده است.

به گزارش «رویترز» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های ارتش این کشور در حملات موشکی روز یکشنبه، یک پالایشگاه نفت و سه محل ذخیره سوخت را در نزدیکی بندر «اودسا» در دریای سیاه هدف قرار داده و نابود کرده اند.

وزارت دفاع روسیه افزود: اوکراین از محل ذخیره سوخت (مورد هدف قرار گرفته) برای تامین نیاز‌های ارتش خود در نزدیکی شهر «میکولائیف» (Mykolaiv) استفاده می‌کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟