سیل آوارگان اتیوپیایی به سمت سودان در پی بحران در تیگرای

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 98870

درگیری‌ها در تیگرای موجب فرار حدود ۳۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه به سودان شده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، وعده‌های ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، برنده جایزه صلح نوبل که هم اکنون به یک جنگ سالار تبدیل شده، به ساکنان این منطقه اطمینان خاطر نداده است.

در حالی که درگیری‌ها در منطقه تیگرای ادامه دارد، هزاران آواره به سوی سودان در حرکت هستند. بابر بلوج، کمیسر عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد می‌گوید از ده نوامبر روزانه ۴ هزار زن، مرد و کودک از مرز عبور می‌کنند. این شرایط به سرعت توان پاسخ انسانی را از بین خواهد برد.

این وضعیت مقامات سودانی را ناچار کرد اردوگاهی را بازگشایی کنند که آخرین بار بیش از ۲۰ سال پیش برای آوارگان قحطی اتیوپی مورد استفاده قرار گرفته بود. بیش از ۲۷ هزار آواره تاکنون از مرز عبور کرده اند. بسیاری از این افراد از حملات هوایی، پرتاب راکت و حمله توپخانه‌ای گریخته اند. غیرنظامیان می‌گویند هدف حمله نیرو‌های هر دو طرف قرار گرفته اند.

این درگیری میان دولت مرکزی اتیوپی و نیرو‌های شورشی استان تیگرای است. در ماه سپتامبر مقامات تیگرای برخلاف تمایل ابی احمد انتخابات منطقه‌ای برگزار کردند. از دیدگاه ابی احمد دولت تیگره هم اکنون غیرقانونی است و تلاش می‌کند کنترل منطقه را با زور به دست بگیرد. این درگیری‌ها می‌تواند کشور‌های همسایه از جمله سودان را هم بی ثبات کند. سودان هم اکنون پذیرای یک میلیون آواره از چاد، اریتره و یمن است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟