سیزدهمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۱۷ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128384
روس

عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین از پنجم حوت آغاز شده و وارد روز سیزدهم خود شد. این عملیات پس از افزایش تنش‌های مسکو و کی‌یف و با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور انجام شده است.

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه رو به وخامت گذاشت و در این بین کشورهای عضو پیمان ناتو و آمریکا با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت این کشور در ناتو و مداخلاتشان، باعث افزایش تنش وشعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها شدند.

کشورهای غربی اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کرده‌اند؛ آنها به ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهند، ولی با این حال مدعی شده‌اند که در درگیری‌های اوکراین مداخله نخواهند کرد.

روز گذشته یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی در پارلمان گفته است: این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود. پوتین همین جا در همین پارلمان در برابر شما ایستاد و در سال ۲۰۰۷ وقتی برای ما سخنرانی کرد، همه شما برای او دست زدید

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی وزارت دفاع انگلیس، روسیه با پیشروی به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین، شهر‌های کلیدی را در سراسر شمال این کشور محاصره کرده است. به گفته موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، تلاش‌ها برای تصرف شهر «چرنیهیو» در شمال اوکراین تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. هرچند پیشرفت‌ها از سمت «سومی» از طریق مناطق کم جمعیت به شرق کی‌یف با مقاومت کمتری روبه‌رو شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر این‌که «روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند» گفته است نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند.

تاکنون سه دور مذاکره بین هیئت‌های روسی و اوکراینی برای کاهش تنش‌ها برگزار شده است. روز گذشته (دوشنبه) سفارت روسیه در مینسک اعلام کرد دور سوم مذاکرات اوکراین به پایان رسید.

هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی اعلام کرده است در مذاکرات با روسیه درباره کریدور‌های بشردوستانه پیشرفت کمی حاصل شده و نتایج قابل توجهی از دور سوم مذاکرات حاصل نشده است.

به گفته عضو هیأت اوکراینی هر دو طرف موافق هستند که به صحبت‌های یکدیگر گوش داده و تاکنون بحث موثری داشته‌اند، اما تنها موضوعاتی که توافق در مورد آن‌ها تقریبا غیرممکن است، کریمه و به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک است.

روسیه: کسانی که غیر نظامیان را بمباران می‌کنند، تندرو‌های اوکراینی هستند

نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت گفت: – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۳۰

  • نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد.
  • امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آن‌ها را بمباران می‌کنند، تندرو‌های اوکراینی هستند.
  • اوضاع در اوکراین به دلیل آنچه رادیکال‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود.
  • مقامات اوکراین قاطعانه از همکاری در تخلیه خارکیف و سومی خودداری می‌کنند.
  • کریدور‌های بشردوستانه باز به روی روسیه نادیده گرفته شده است.
  • ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کرده‌اند.
  • اوکراین از بیش از یک هزار ۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.
  • نیرو‌های روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند.

اعلام آتش‌بس از سوی روسیه – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه از صبح سه‌شنبه در اوکراین آتش‌بس اعلام کرد.

وزیر خارجه اوکراین: در حال هماهنگی برای فشار بیشتر بر روسیه هستیم – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۳۰

به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: من با بلینکن، وزیر خارجه آمرریکا تماس داشتم و در حال هماهنگی گسترده برای اقدامات اضافی برای فشار بر روسیه هستیم.

ستاد کل ارتش روسیه: از ۱۰ صبح روز سه‌شنبه آتش‌بس اعلام شده است – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۴۰

به گزارش الجزیره، ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد آتش‌بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد کریدورهای بشردوستانه در چندین شهر اوکراین اعلام شده است.

ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد افزود: ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات درمورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند.

ورود دو ناوشکن آمریکایی به دریای بالتیک – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۴۰

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده وارد آب‌های دریای بالتیک شدند؛ ما در حال رصد تحرکات این دو ناوشکن آمریکایی هستیم.

زلنسکی: تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ انجام می‌دهم – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۰۵

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: امیدوارم بتوانیم با روسیه به صلح برسیم و هر کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: من در دفترم در کی‌یف هستم و تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ شدید انجام می‌دهم.

جانسون: مجموع حمایت هایمان از اوکراین را به حدود ۴۰۰ میلیون پوند رساندیم- ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۲۰

به گزارش الجزیره، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: امروز، همراه با هلند و کانادا، حمایت عملی و پایدارتری از اوکراین ارائه کردیم.

 جانسون مدعی شد: ما ۱۷۵ میلیون پوند اضافی به مردم اوکراین دادیم و مجموع حمایت هایمان را به حدود ۴۰۰ میلیون پوند رساندیم.

۲۰۰ هزار شهروند ماریوپل بدون آب، برق، گرمایش یا خدمات تلفن و هیچ راهی برای فرار به دام افتاده‌اند – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۰۰

دیده‌بان حقوق بشر مدعی شد ۲۰۰ هزار شهروند ماریوپل بدون آب، برق، گرمایش یا خدمات تلفن و هیچ راهی برای فرار به دام افتاده‌اند.

این در حالی است که روسیه اعلام کرده‌است به منظور خروج غیرنظامیان از طریق کریدورهای بشردوستانه از مناطق درگیری، از صبح سه‌شنبه آتش‌بس اعلام کرده است.

انفجارهای مهیب در کی‌یف – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۳۰

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خوداعلام کرد، صدای انفجارهای مهیبی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

زلنسکی با انتشار ویدئویی جدید ادعا‌های فرار از اوکراین را رد کرد – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۱۵

زلنسکی برای نخستین بار از آغاز درگیری‌ها در فیلم ویدئویی که روز گذشته در حالی که در دفتر کار خود نشسته بود در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد گفت: من جایی پنهان نشده ام و از کسی نمی‌ترسم.
او در این پیام ویدئویی گفت: ما عادت داریم در اوکراین می‌گوییم دوشنبه روز سختی است. حالا که در کشور جنگ است هر روز برای ما دوشنبه است و ما دیگر به این وضع عادت کرده ایم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد خطر‌ها موجود برای سایت‌های هسته‌ای اوکراین هشدار داد – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۸:۱۵

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته هشدار داد تمامی سایت‌های هسته‌ای اوکراین به دلیل تهاجم روسیه به این کشور با خطرات جدی مواجه است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: چندین بخش در سایت‌های هسته‌ای اوکراین وجود دارند که می‌توانند تهدیدی جدی برای ایمنی اتمی در این کشور باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: همه ما باید برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای در اوکراین که می‌تواند عواقب شدیدی برای سلامت عمومی و نیز محیط زیست داشته باشد اقداماتی جدی انجام دهیم.

گروسی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم و نباید تا زمان رخداد حادثه صبر کنیم.

گوگل: حمله هکر‌های روس به اهداف اوکراینی – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۱۰

خبرگزاری رویترز به نقل از گوگل گزارش کرد که هکر‌های روس به اهداف اوکراین و همپیمانان اروپایی کی‌یف حمله سایبری کرده‌اند.

تداوم درگیری‌ها در اطراف کی‌یف – ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۱۰

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: درگیری‌ها در مناطق اطراف پایتخت ادامه دارد و نیروهای اوکراینی در حال مقابله با روس‌ها در حومه شهر نیکولاف هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟