سویه لامبادا ویروس کرونا چیست؟

  • انتشار: ۳ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 117281

اگرچه سویه‌ دلتای به‌سرعت تبدیل به سویه‌ غالب این ویروس در امریکا شده است، این تنها سویه‌ شیوع یافته بین مردم نیست. سویه لامبادا نیز، که نخستین بار در پرو دیده شده است، به‌سرعت تیتر روزنامه‌ها و جراید را از آن خود کرده و در ایالت‌های متعدد مشاهده شده است. این هفته اولین مورد ابتلا به این سویه در بیمارستان Houston Methodist گزارش شد. دانشمندان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی به‌تازگی اعلام کردند که این سویه را در یک نمونه که در ماه آوریل نمونه‌برداری شده بود، یافته‌اند.

بر مبنای اطلاعات یک پایگاه داده مختص ردیابی سویه‌های ویروس کرونا، تا کنون در امریکا کمتر از ۷۰۰ مورد سویه‌ لامبادا از مجموع ۳۴ میلیون مورد ابتلا، توالی‌یابی شده‌اند.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، سویه لامبادای ویروس کرونا برای اولین بار در ماه اوت ۲۰۲۰ در کشور پرو شناسایی شد. بر طبق GISAID، موارد ابتلا به این سویه، در ۲۸ کشور شناسایی شده‌اند، اگرچه بسیاری از این کشورها موارد معدودی از ابتلا به این سویه را گزارش کرده‌اند.

دکتر استوارت ری، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه جان هاپکینز است. وی در ماه مارس ۲۰۲۰ یکی از اولین بخش‌های مختص کووید ۱۹ را در این بیمارستان راه‌اندازی کرد و از آن موقع تاکنون سرپرستی اقدامات انجام شده برای توالی‌یابی کووید ۱۹ را در این بیمارستان بر عهده داشته است. وی در گفتگو با ما لامبادا را «پسر عموی سویه‌ آلفا» نامید که یکی از اولین سویه‌های شناسایی شده است.

لامبادا آنقدر در پرو گسترش پیدا کرد که تبدیل به یکی از توالی‌های غالب در آنجا شد. سازمان بهداشت جهانی ماه قبل درباره‌ شیوع بیش از پیش این سویه در سایر کشورهای امریکای جنوبی، نظیر آرژانتین، شیلی و اکوادور نیز هشدار داده بود.

به گفته‌ سازمان بهداشت جهانی، سویه‌ لامبادا چندین جهش ژنتیکی را در خود دارد که می‌توانند پیامدهایی احتمالی را با خود به همراه داشته باشند، پیامدهایی نظیر قابلیت سرایت بالاتر یا احتمال مقاومت بیشتر در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی کننده. دکتر ری می‌گوید: «هرچند هنوز داده‌های کافی در اختیار نداریم، اما تا کنون شواهدی دال بر برتریِ سویه‌ لامبادا نسبت به دلتا یافت نشده است.»

هنوز اطلاعات کاملی از تاثیرگذاری واکسن‌ها بر روی سویه‌ لامبادا در اختیار نیست اما تا این جای کار، مطالعات نشان داده است که واکسن‌های موجود در برابر اغلب سویه‌های ویروس کرونا، از جمله سویه‌ به‌شدت مسریِ دلتا، مصونیت ایجاد می‌کنند.

ری ادامه می‌دهد: «ما می‌دانیم که واکسیناسیون تقریباً به طور یکنواخت از مردم محافظت می‌کند.» در حال حاضر اما بیشترین تعداد مرگ و میر و بستری ناشی از کووید ۱۹ در امریکا در میان افراد واکسینه نشده رخ می‌دهد.

منبعک روزیاتو

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟