سوما؛ میراث‌دار اخوت و همگرایی

  • انتشار: ۲۱ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2گوناگون
  • شناسه مطلب: 134859

حدود هفتاد سال پیش و در آن روزگار کور و سکوت، مردی در برابر تعصب، تحجر و استبدادِ حاکم قد علم کرد و  در صدد اصلاح  برآمد و تاوان این ایستادگی را با تحمل چهارده سال زندان به جان خرید و این شخصیت کسی نبود جز میر ابوالقاسم سوما و دهمین سال درگذشت او را   با یادی از مبارزین آن دوره در گردهمایی با حضور شخصیت های دینی، سیاسی و فرهنگی در مسجد بلال هامبورک آلمان از سوی بستگان و دوستان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری اطلس از هامبورگ آلمان، روز یک‌شنبه ۲۰ قوس ۱۴۰۱ خورشیدی، گردهمایی به مناسبت دهمین سالگرد ارتحال شخصیت خدوم و دلسوز طی گردهمایی در مسجد بلال شهر هامبورک آلمان تجلیل به عمل آمد.
این گردهمایی که با مدیریت حجت‌الاسلام حاج آقای معلم همراه بود، مراسم با قرائت آیات کلام‌الله مجید و سخنرانی شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی افغانستان ادامه یافت.

حاج هاشم اکبر  به نمایندگی از مرکز فرهنگی افغانستان در برلین که سالهای همراهی با مرحوم سوما بود، وی با بیان خاطراتی از خدمات دینی، فرهنگی و اجتماعی سوما افزود: مرحوم سوما اولین نادر شخصیت‌هایی بود که حدود پنج دهه قبل در برلین و هامبورک آلمان مراکز دینی را تاسیس و مصدر خدمت در میان مسلمانان شد و همچنان وی با برگزاری سیمینار  و کنفرانس‌ها در راستای حل بحران سیاسی کشور میزبان رهبران جریان‌های سیاسی در امور افغانستان گردید.

نصیر مهرین، نویسنده و پژوهشگر تاریخ در پیوند با زبان‌های تعصبات مذهبی و قومی در سرنوشت مردم افغانستان افزود: ما نباید همه‌ی  مشکلات کشور خودمان را به گردن خارجی‌ها بیاندازیم، بدون شک در خلق فجایع افغانستان خودما مقصریم که مشکلات موجود و ادامه خشونت و جنایت را در این کشور فراهم نمودم.

این محقق و پژوهشگر کشور با ذکر خاطرات خویش از دوران مبارزات عدالت‌خواهی سوما گفت: من شاهد مبارزات سوما در شرایط سخت و دشوار  او در عصر ستم ملی بودم و امروز کشور ما به فداکاری سوماها نیازمند است.

حجت الاسلام سید جعفر عادلی حسینی نویسنده و پژوهشگر با موضوع: مرحوم سوما حامی نخبگان سیاسی و فرهنگی افغانستان، وی را میراث‌دار اخوت و همگرایی خواند و گفت: گردهمایی حاضر به مناسبت سالیاد مرحوم میر ابوالقاسم سوما برگزار است که او دربیش از سه دهه تحولات سیاسی این کشورحضور فعال و برجسته داشت، نخستین شاخه‌ی از کارکردهای سوما هم اندیشی و همگرایی او با نخبگان شیعه و سنی بود؛ سوما حدوداً هفتاد سال قبل در ۱۸ سالگی زندان رفت و ۱۴ سال در حبس بود و در این مدت با شخصیت‌های چون؛ آیت‌الله العظمی شهید سید محمد سرورواعظ علامه سید اسماعیل بلخی، استاد میرعلی اصغرشعاع از بزرگان تشیع، مولانا شهید محمد عطا الله فیضانی، شهید خان مولوی، مولوی شهید حبیب الرحمن از بزرگان اهل سنت همراه و بعد از رهایی از زندان تصمیم به ادامه تحصیلات عالی را گرفت و ۱۳۴۹ خورشیدی به کشور آلمان مهاجرت نمود، علاوه بر اینکه در رشته اقتصاد ادامه تحصیل نمود ارتباط وی با نخبگان در برخی کشورهای اسلامی توسعه یافت و در عین حال به یکی از چهره‌های اخوتی و تقریبی مبدل شد و به همین جهت بود که در جلسات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و تقریب مذاهب اسلامی نیز حضور پیدا می‌کرد.

دومین شاخصه از کارکرد سوما حمایت از نخبگان سیاسی و ملی افغانستان بود؛ وی دعوت رهبران احزاب اسلامی و ایجاد ارتباط بین آن‌ها و سیاسیون آلمان در جهت جلب کمک به جهاد افغانستان تلاش کرد تا شخصیت‌های جهادی و ملی به اروپا مسافرت نمایند، ازیک طرف پیام جهاد را به مردم دنیا برسانند و ازطرف دیگر حمایت و کمک‌های کشورهای ارپایی، تاجران ملی و خیرین افغانستان مقیم اروپا را جمع آوری نمایند.

سوما زمینه مسافرت ده‌ها شخصیت شیعه وسنی را به اروپا فراهم کرد. من صرفاً از دو رهبر و یک فرمانده جهادی را به عنوان مثال نام می‌برم که سوما حامی و میزبان آن‌ها بود، از رهبران جهادی مرحوم آیت الله العظمی محسنی و پرفیسور برهان الدین ربانی و از فرماندهان نامدار جهاد سید حسین انوری و بسیاری از فرماندهان جهادی شیعه وسنی، زخمی‌ها را تداوی و به نقاط محروم افغانستان کمک‌های اولیه ارسال می‌نمود، جهاد افغانستان در آن زمان عظمت و اقتدار داشت که تحلیل‌گران سیاسی بین المللی به این باوراند که جهاد مردم افغانستان با شکست اتحاد جماهیر شوروی سابق و فروپاشی دیوار برلین گردید. هرچند در باره جهاد افغانستان، اگر ومگرهایی زیادی وجود دارد و من هم در باره جهاد افغانستان کامنتِ دارم که در این گردهمایی طرح آن را مناسب نمی‌دانم که دیدگاهم در خاطراتم کتاب ثابت قدم(از جمهوریت تا جمهوری اسلامی) مفصل آوردم.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی با تقدیر از خدمات اخوتی، فرهنگی و اجتماعی میرابوالقاسم سوما افزود: سخن گفتن در باره نخبگانی که کارنامه‌ی خدماتی وسیعی دارند، چندان آسان نیست، مخصوصاً نخبگان افغانستان که در تحولات بیش از چهار دهه‌ی گذشته با مدیرت بحران توسط کشورهای خارجی فراموش شدند، به همین جهت لازم و ضروریست که با برگزاری چنین نشست، گفتمان و گردهمایی‌های نخبه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی مان را بشناسیم و در غیر آن بد بخت ملتی خواهد بود که نخبگان و تاریخ خود را نشناسند، تیره بخت‌تر از آن ملتی خواهد بود که علاقمند به شناسایی نخبگان و تاریخ خود نباشند، در آن صورت چنین ملت و جامعه محکوم به تکرار سرنوشت تلخ و ناگوار خواهد بود.

بانو زهره مجددی نماینده مردم در پارلمان هامبورگ با موضوع نسل فردای افغانستانی‌ها در آلمان و راه‌های رسیدن به مسئولیت‌های دولتی افزود: ما باید وضعیت آینده‌ی مان را تغییر دهیم و باید ثابت کنیم که در فیصله‌ها و سر نوشت سیاسی کشور خود چقدر تاثیر گذاریم و چرا آمریکا از طرف ما تصمیم بگیرند.

خانم مجددی اضافه کرد: مسلمان‌ها باید اقتدار و عظمت خود را دریابند و موضوع ایرانی، افغانی، پاکستانی، ترکی، سوری و غیره را نادیده و همه بعنوان مسلمان شریک سرنوشت واحد بدانیم و از همدیگر دفاع و حمایت نماییم و اگر آقای سوما زنده بود، به این درد مشترک ارج می‌گذاشت.

حجت الاسلام حیدری امام مسجد بلال هامبورگ، پیرامون وظیفه یک مسلمان در عصر حاضر سخنرانی نموده و گفت: به چند بایدها توجه جدی داشته باشیم:
۱. در هرکجای دنیا که هستیم، ما و فرزندان مان در حفظ دین خود مسولیم.
۲. مسلمان باید در رفتار و کردار خود صادق باشند، زیرا ما را سفیر و نماینده  اسلام می‌دانند.
۳. زبان شیرین فارسی را حفظ کنیم، مخصوصا نسل جوانی که می‌خواهند زبان‌های دنیارا بیاموزند، نباید زبان فارسی را به فراموشی بسپارند.

گفتنی است که در این گردهمایی میز گرد  یاران همراه با مدیریت استاد سید اسد الله نکته دان و انجنیر حامد یعقوبی با جمع بندی، نقد و تحلیل مطالب و پاسخ به سوالات  و نیز خواندن شعر توسط محمد زرگر پور، حاج توکل هروی و محمد جلیل شبگیر پولادیان همراه بود و در پایان و قبل از پذیرایی ابراز امتنان و قدر دانی از سوی خانواده مرحوم سوما از شرکت کنندگان صورت گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟