سوء استفاده طالبان از کمک های جامعه جهانی زیر ذره بین رسانه ها

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135123

رسانه‌ فارن‌پالیسی به نقل از منابعی گزارش داده‌اند که بسیاری از پول‌های کمک‌های بشردوستانه، هرگز بدست کسانی که به آن نیاز دارند نمی‌رسد.

به نقل از اطلاعات روز، این رسانه نوشته است در حالی‌که رفتار تکان‌دهنده‌ی طالبان با زنان و دختران در عناوین جهانی است، این گروه ممکن است سوءاستفاده از میلیون‌ها دالر کمک را که به‌منظور کاهش درد و رنج وحشتناک انسانی است، پنهان کند.

فارن‌پالیسی افزوده است که هر هفته ده‌ها میلیون دالر توسط ایالات متحده و سازمان ملل متحد به کابل منتقل می‌شود تا در سراسر کشور توزیع شود؛ اما منابع داخل و خارج از کشور می‌گویند که بسیاری از پول‌ها هرگز بدست کسانی که به آن نیاز دارند نمی‌رسد.

منابع می‌گویند که مقادیر نامشخص کمک‌ها توسط طالبان دزدیده و به جهت اهداف شان منحرف می‌شود. به‌گفته‌ی این منابع، طالبان حامیان را با پول نقد و غذا در کنار خود نگه می‌دارند.

یک افسر سابق اطلاعاتی و نظامی افغانستان که به شرط فاش نشدن نام خود صحبت کرده، گفته که غذا و پول نقد توسط برخی فرماندهان محلی طالبان برای خانواده‌ها و حامیان این گروه توزیع می‌شود. او و یک منبع خیریه در افغانستان گفته‌اند که در مناطق دیگر، طالبان لیست‌های توزیع را کنترل می‌کنند.
این افسر سابق گفته است: «طالبان در حال مشاهده و مدیریت پول هستند و تصمیم می‌گیرند که به کجا، به چه مردمی و در کدام بخشی از کشور برود. مردم چاره‌ای ندارند. [طالبان] به‌ویژه در محیط‌های هزاره‌نشین و تاجیک‌نشین در ولایات غور و بادغیس و سایر مناطق دورافتاده هیچ حمایتی ندارند.»

برخی منابع در بخش‌های امنیتی و خیریه می‌گویند که طالبان برای کسری ارز دالر از سیستم غیررسمی انتقال پول (حواله) استفاده می‌کنند.

فارن‌پالیسی نوشته است محموله‌های نقدی در بانک مرکزی که تحت کنترل طالبان است و بانک خصوصی بین‌المللی افغانستان که در آن آژانس‌های سازمان ملل حساب دارند، سپرده می‌شود؛ اما هیچ پاسخ‌گویی برای این‌که این پول‌ها در نهایت به کجا می‌رود وجود ندارد.

این رسانه افزوده است که ایالات متحده و سازمان ملل متحد، در حالی‌که طالبان را به‌دلیل «وحشیگری» آنان نسبت به زنان و سایر گروه‌ها محکوم می‌کنند، میلیاردها دالر برای جلوگیری از گرسنگی جمعی نیز فراهم کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟