سه وزیر امریکایی درباره تضعیف قدرت امریکا در برابر چین هشدار دادند

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 139048

سه مقام ارشد امریکایی هر یک آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه، لوید آستین؛ وزیر دفاع و جینا ریموندو؛ وزیر تجارت امریکا می‌گویند که کاهش بودجه ایالات متحده باعث ضعیف شدن این کشور در رقابت با چین خواهد شد.

سه مقام ارشد امریکایی، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه، لوید آستین؛ وزیر دفاع و جینا ریموندو؛ وزیر تجارت، روز سه‌شنبه، ۲۵ ثور، در نشست استماعیه مجلس سنای ایالات ‌متحده‌ که درباره بودجه درخواستی دولت بایدن و روابط چین و امریکا برگزار شده بود، با انتقاد از دولت بایدن گفتند: کاهش بودجه سبب تضعیف کشور در رقابت با چین می‌شود.

این سه مقام ارشد دولت جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا که برای تشریح سیاست واشنگتن در قبال چین به مجلس سنای ایالات‌ متحده رفته بودند هشدار دادند که کاهش بودجه این کشور باعث تضعیف توانایی واشنگتن برای رقابت با پکن می‌شود.

وزیر خارجه امریکا در این نشست گفته: «چین چالش ژئوپلیتیک برای ما ایجاد می‌کند و ما در پی مهار پکن نیستیم.»

او تاکید کرده است که امریکا به دنبال درگیری یا جنگ سرد با چین نیست.

در همین حال، وزیر تجارت ایالات‌ متحده نیز گفته: «رقابت با چین مستلزم استفاده از تمام ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی ماست.»

لوید آستین هم با اشاره به مساله تایوان که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، گفته است که واشنگتن به‌زودی کمک‌های نظامی «قابل توجهی» در اختیار این جزیره قرار خواهد داد.

این جلسه در حالی برگزار شد که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا، دولت چین را بزرگ‌ترین تهدید پیش روی واشنگتن می‌دانند.

حضور همزمان وزیران کابینه امریکا در جلسات استماعیه آن کشور امری نادر است و به ندرت اتفاق می‌افتد.

بربنیاد گزارش‌ها، قانون‌گذاران امریکایی همچنان در حال بررسی تهدیدهای امنیتی احتمالی چین از جمله موضوع «تیک‌تاک» هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟