سفیر آمریکا در روسیه: تعطیلی سفارت یک اشتباه بزرگ است

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130948

سفیر آمریکا در روسیه تاکید کرد، مسکو و واشنگتن نمی‌توانند به طور کامل از یکدیگر جدا شوند.

به نقل از ایسنا، جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: ما هرگز از یکدیگر به طور کامل جدا نمی‌شویم. حقیقتا نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک را به طور کامل قطع کنیم و هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشیم. در کمترین حالت، ما هر روز در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک در کنار یکدیگر می‌نشینیم. مهم نیست چه اتفاقی افتاده است، بهتر است در سازمان ملل و در شورای امنیت با یکدیگر صحبت کنیم. و باید سفارتخانه‌هایمان را در خاک یکدیگر دایر نگه داریم. این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. این اساسی است.

وی تاکید کرد: ما باید سفارتخانه‌هایی در مسکو و واشنگتن داشته باشیم و تنها به هیات روسیه در سازمان ملل بسنده نکنیم. به طور واقعی فکر می‌کنم که هرگز نمی‌توانیم به طور کامل از یکدیگر جدا شویم چرا که ما به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به یکدیگر پیوسته‌ایم. و از آنجایی که از این طریق به یکدیگر ملحق شده‌ایم، باید علی‌رغم تمامی اختلافاتی که داریم، به مشارکت با یکدیگر ادامه دهیم. ما هر روز در نیویورک یکدیگر را می‌بینیم و با هم صحبت می‌کنیم. این حداقل کاری است که انجام می‌دهیم.

او احتمال تعطیلی سفارت‌های روسیه و آمریکا در خاک یکدیگر را رد نکرد. سالیوان گفت: با این حال، واشنگتن نمی‌خواهد چنین تصمیمی بگیرد. اگر به حقیقت بپیوندد، “اشتباهی بزرگ” خواهد بود. به سختی می توان طرفداران تعطیلی سفارت ها در دولت ایالات متحده پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: من می‌توانم تنها یک دلیل را تصور کنم که آمریکا مجبور به بستن سفارت خود در مسکو بشود، و آن این است که نتواند در شرایط امن کار کند.

پیشتر مسکو درباره خطر قطع روابط با واشنگتن هشدار داده بود. چنین وضعیتی به معنای بسته شدن سفارتخانه ها هم در روسیه و هم در ایالات متحده است. من به شما اطمینان می دهم، این موضوع از طرف ایالات متحده مطرح نشده است. این قصد رئیس جمهور جو بایدن یا دولت ایالات متحده نیست. در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد این موضوع جزئیات بیشتری اضافه کنیم. سه ماه است که ما در شرایطی قرار داریم که به نظر من کاملاً تغییر کرده است.

سالیوان ابراز امیدواری کرد که این اتفاق نیفتد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟