سفارت عراق، تجربیات ضد داعش را با افغانستان شریک ساخت

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 26372

سفارت عراق در کابل، تجربه‌های آزادی موصل از کنترل داعش را با مردم افغانستان شریک ساخت. موصل دومین شهر بزرگ عراق، بعد از سه سال تسلط داعش بر این شهر، اوایل هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی عراق آزاد شد.

فرزدق الغلای شارژ دافیر سفارت عراق در کابل، هم‌بستگی مردم عراق در برابر این گروه تروریستی را، از دلایل مهم پیروزی نیروهای امنیتی آن‌کشور خواند. او گفت: ” فرزندان برومند عراق از نقاط مختلف اين سرزمين دور هم جمع شده و از قلم‌رو خود دفاع كردند. آنان در راستاي نابودي تروريسم شوم وسياه و بازگرداندن اين شهر در کنترول هم‌وطنان خود، فداكارى‌های زیاد کردند و قرباني‌های جدی را متحمل شدند”.

فرزدق الغلای، پیروی مردم از فتوای مرجعيت ديني و خيزش مردمی در برابر این گروه را، از دیگر عوامل شکست داعش در عراق خواند. شارژ دافیر سفارت عراق گفت که مدارك شخصي (تذكره و پاسپورت) جنگ‌جویان داعش نشان ميدهد كه آنان از بيش از ۱۰۰ كشور جهان، به عراق آمده بودند.

او افزود که عراق به نیابت از جهان جنگید و نیروهای این کشور وحشي‌ترين گروه تروريستی را نابود كردند. او پیروزی این کشور را پیروزی همه آنانی دانست که این کشور را در این عملیات کمک کردند و یا هم در این نبرد سخت، با این کشور اعلام همبستگی کردند.

عمليات گسترده نظامي نیروهای امنیتی عراق برای بازپس گیری موصل، نُه ماه قبل آغاز شد. سفارت عراق در افغانستان در اعلامیه اش گفته است: ” به طرف نينوا مي‌آييم” نام این عملیات بود. در این عملیات، نيروهاى مبارزه با تروريزم، پوليس ملي، بسيج مردمي “الحشد الشعبي”، قطعات نظامي كرد به نام پيشمرگ‌ها و نيروهاى قبايلي سهیم بودند. این جنگ با فرماندهی مستقیم حيدر العبادي نخست وزير عراق صورت گرفت و همه نیروها از او دستور می گرفتند.”

شارژ دافیر سفارت عراق در کابل، حفظ جان افراد ملکی را از دلایل طولانی شدن این عملیات عنوان کرد؛ اما به گفته او ” متاسفانه گروه‌هاى تروريستي داعش از آنها به عنوان سپر بشري استفاده مي‌كردند”.

عملیات آزادی موصل از ماه میزان ۱۳۹۵ آغاز شد. حیدری عبادی نخست وزیر عراق سه روز پیش آزادی کامل این شهر را از دست داعش اعلام کرد. اکنون نیز داعش در مناطقی از عراق از جمله در تلعفر حضور دارد. اما شارژ دافیر سفارت عراق این حضور داعش را چندان مهم نمی‌داند، چرا که به گفته او، این گروه در این مناطق در محاصره قرار دارند. شارژ دافیر عراق امروز گفت، داعش در عراق دو راه بیشتر ندارد. “یا تسلیم شوند، یا کشته خواهند شد.”

داعش؛ تهدید حقیقی در برابر همه ملّت ها

شارژ دافیر سفارت عراق در افغانستان، داعش را يك تهديد حقيقي در برابر ثبات وامنيت همه ملت‌ها خواند. گروهی که به گفته او، از سوی نیروهای امنیتی عراق، در آن کشور نابود و ریشه کن شد. این مقام سیاسی عراق در کابل گفت که نیروهای امنیتی کشورش، از فرار جنگ‌جویان داعش جلوگیری کردند.

فرزدق الغلای در نشست خبری اش در کابل گفت: “داعش در هرجایی که باشد، دشمن مشترک همه ملت ها‌ست. داعش عراق، داعش افغانستان یا داعش هر کشور دیگر. داعش یک گروه ضد انسانی و ضد بشریت است. فرق نمی کند در کجا باشد”.

اشاره این مقام سیاسی عراق شاید به فعالیت چشم‌گیر داعش در افغانستان بود. بخصوص در این اواخر که این گروه در افغانستان هم به قدرت‌های نظامی دست یافته و هم جغرافیای جنگی شان را وسعت داده اند. اکنون این گروه در اکثر ولایات شرقی، جنوبی، غربی و شمال افغانستان فعالیت های نظامی و تبلیغاتی شان را به پیش می‌برند.

اما وزارت دفاع افغانستان به مردم اطمنان می‌دهد که نیروهای دفاعی و امنیتی به مبارزه خود با گروه های تروریستی به‌ شمول داعش ادامه می‌دهند و این گروه را در بیشتر نقاط این کشور، تار و مار کرده اند.

رادمنش معاون سخن‌گوی این وزارت به هشدار گفت: ” ما به حیث نیروهای دفاعی افغانستان در برابر این گروه‌ها از ظرفیت‌های خود استفاده کردیم، در ولایاتی مثل ننگرهار، کنر و بعضن در درزاب ولایت جوزجان، توانستیم جنگ‌جویان این گروه را تار و مار بکنیم.”

آقای رادمنش تأکید می کند که داعش و دیگر گروه های تروریستی، دشمن بشریت هستند و با درنظرداشت همین گزینه، نیروهای امنیتی، همه امکانات خود را در راه ایجاد صلح و شرایط خوب برای زندگی مردم مصرف خواهند کرد.

اما وزارت دفاع افغانستان هم‌کاری صادقانه جامعه جهانی، به خصوص پاکستان را در امر مبارزه با داعش یک امر ضروری می‌داند و به این باور است که اگر این کشورها در امر مبارزه با تروریزم، از شعار به عمل برسند، داعش در افغانستان جای پایی نخواهد داشت.

معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌کند: ” این را مطمئین باشید که اگر دنیا، منطقه، به خصوص کشوری که در همسایه‌گی ما قرار دارد از شعار بگذرند و یقینن در برابر تروریست ها فعالیتی مثل فعالیت های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را راه اندازی کنند، مه به این مسئله متیقین هستم که داعش دیگر در افغانستان جای پایی نخواهد داشت “.

معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان، از پرسونل، تجهیزات، آموزش و مشوره دهی نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی اظهار رضایت دارد، اما از امریکا می خواهد، در صورت ضرورت برای از بین بردن مواضع مستحکم دشمن که تکنالوژی پیشرفته را ضرورت دارد، نیروهای امنیتی افغانستان را یاری رساند.

داعش، پیش از آنکه در بهار امسال، با “تصرف توره بوره”و “ولسوالی درزاب ” خبر ساز شود، با راه اندازی حملات انتحاری و تروریستی در نقاط مختلف افغانستان به ویژه در شهر کابل، حضورت قدرت مند خود در افغانستان را نشان داد. این گروه در دو سال اخیر مسئولیت چندین حمله مرگبار تروریستی را در افغانستان برعهده گرفته است. حملاتی که قربانیان آن نود درصد غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان بوده اند و مکان های مذهبی، شفاخانه ها و اعراضات مردمی بیشتر در آن هدف اصلی بوده اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟