سعادتی: مشکل بلخاب باید از طریق مسالمت‌آمیز حل گردد

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131364

اسد الله سعادتی در تازه ترین واکنش نسبت به تنش مولوی مهدی تنها فرمانده هزاره تبار طالبان و این گروه، خواستار حل مسالمت آمیز این قضیه شد.

سعادتی در صفحه فیس بوک خود نوشت:

دست‌های زیادی چه از داخل هزاره‌ها و شیعیان و چه از درون حلقات سیاسی اقوام دیگر به کار افتاده اند تا از آب گل‌آلود ناشی از جنجال میان‌گروهی طالبان در بلخاب ماهی مقصود بگیرند و آتشی را در آنجا برافروزند. گزارش‌های امشب، حاکی از تحرکات بیشتر نظامی است.

جلو آتش‌افروزی‌ها باید گرفته شود و امارت نیز -که گفته می‌شود در اطراف بلخاب نیرو مستقر کرده و امشب تحرکات بیشتر به راه انداخته است- باید دست نگهدارد تا فرصتی برای عادی‌سازی اوضاع فراهم آید.

تلاش‌های مشترک مردمی از همه اطراف برای حل موضوع وجود دارد. تلاش‌هایی که به هیچ طرف خاصی، اختصاص ندارد. نه به شورای علمای شیعه و نه به طرف‌های خاص دیگر.

اگر برای عادی‌سازی اوضاع بلخاب کاری شود بهتر است؛ اما استفاده تبلیغاتی از این پادرمیانی‌ها نیز بالمره غیر اخلاقی است. قرار این بود که اگر کسانی در بلخاب برای پادرمیانی بروند، متشکل از بزرگان بلخاب و شمال، نمایندگانی از ولایات، شخصیت‌های سیاسی و وکلای سابق، نمایندگانی از شوراهای مردمی و آدرس‌های سیاسی و نمایندگانی از شورای علمای شیعه، با یک ترکیب جامع، تحت ریاست حضرت آیت‌الله واعظ‌زاده باشد.

به رغم اما و اگرهایی که در این رابطه وجود دارد و به رغم اینکه ممکن است چنین مجالی فراهم نشود، بنده طرفدار چنین حرکتی هستم. از این جهت بار دیگر از مسئولین امارت می‌خواهم که جلو تحرکات نظامی در بلخاب را بگیرد و به جرگه قومی هزاره‌ها صلاحیت بدهد که موضوع از طریق مسالمت‌آمیز حل گردد. جنگ نه به نفع مردم است؛ نه به نفع امارت است و نه به نفع مولوی مهدی.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟