سزای قروت، آب گرم!

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسلامت
  • شناسه مطلب: 114467

شاید مخاطب قراردادن اکثریت مردم در این شرایط پرحادثه و نگران کننده با این ضرب المثل از لحاظ احساسی و عاطفی قابل قبول نباشد؛ اما از لحاظ منطقی و علّی کاملا صدق می کند.

گسترش ویروس کرونا و افزایش مرگ و میر در روزهای اخیر نتیجه منطقی و بی پروایی اکثریت مردم در روزهای گذشته و بخصوص در روزهای عید و در همین روزها نیز، با برگزاری فاتحه ها، مهمانی ها و تجمعات مختلف بدون رعایت پروتکل های صحی می باشد. مردمی که بی پروایی و کج فهمی و نافهمی خود را بخدا و دین، قضا و قدر، تقدیر و سرنوشت حواله می دهند و عقل و خرد و درک و هوش خود را تعطیل می کنند، وضعیت و شرایطی سخت و دردناک برای شان حتمی است. حال آن که با اندک مراعات نکات صحی و مراقبت های اولیه می توانستند و می توانند از وقوع چنین اتفاقات ناخوشایند و فراق عزیزان شان پیشگیری کنند.

این که در مقابله با مشکلات و بیماری ها دست ما خالی است، حکومت و مراجع مربوطه رسیدگی نمی کنند یا نمی توانند، عقل و خرد ابتدایی، حتا به اندازه انسان های دوره پاره سنگی ، حکم می کند که خود ما با اتخاذ تدابیر و شیوه های قابل دسترس و ممکن برای مصئون بودن خود و دیگران بکوشیم. اما متاسفانه نابخردانه و جاهلانه همه چیز را به تمسخر گرفتیم و یا بخدا و قضا و قدر حواله دادیم. دراین باره با تاسف بیشتر عده زیادی از ریش سفیدان، قریه داران، متنفذان محلی، ملا امامان و حتا تحصیل یافتگان جدید در بی توجهی به رعایت پروتکل های صحی و تهییج مردم در برگزاری تجمعات و مراسم های رایج مقصر شمرده می شوند. چنین است که با گسترش ویروس کرونا به علت های بیان شده، آن کسانی که سعی در رعایت پروتکل های صحی داشتند نیز در امان نماندند و بطور کلی وضعیت حالت فاجعه آمیز بخود گرفته است.

اینک نیز اولین نجات دهنده و مصئونیت بخش خود از آسیب های یادشده، خودتان استید. درغیرآن، چون خود نخواستید، از دست خدا و قضا و قدر و هیچ کسی دیگر هم کاری ساخته نیست.

عبدالشکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟