سخن جیش‌العدل از زبان طالب

  • انتشار: ۲۱ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122402

یکی از سخن‌گویان طالبان در اظهارنظری در باره فاجعه کندز گفته است که در آن مسجد (مسجد شیعیان کندز) همه ساله علمای ایرانی می‌آمدند وعظ و تدریس می‌کردند: تبلیغ شیعه‌گری.
این سخن از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

اتهام “تبلیغ شیعه‌گری” و دنبال‌کردن پروسه تغییر مذهب در میان اهل تسنن ” بر دولت ایران، یکی از مواد تبلیغاتی است که گروه‌های هم‌فکر با جیش‌العدل در افغانستان، تاجیکستان و شهرهای فارسی‌زبان آسیای میانه از آن برای ترویج ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی استفاده می‌کنند.
گروه‌های هم‌فکر با جیش‌العدل را در این کشورها فارغان مدارس دینی زاهدان تشکیل می‌دهند.
نویسنده‌ای به نام احسان “صفرزاده” سفرنامه‌ای نوشته است به نام “ماوراء مرز”. او در این سفرنامه، ماجرای گفتگوی خود با یکی از فارغان تاجیک مدارس دینی زاهدان ایران را حکایت می‌کند که معتقد بوده است دولت ایران در پی تغییر مذهب در میان اهل تسنن است. او اصرار می‌کرده که یکی از دوستانش با چشم سر دیده است که تلویزیون‌های ایران جریان تغییر مذهب اهل تسنن را با آب و تاب بازتاب می‌دهند و به این مناسبت برنامه‌های ویژه پخش می‌کنند.
جریان جیش‌العدل و فارغان این مدارس افزون بر تبلیغ این اتهام، هم‌چنان شیعیان ایران را متهم به سب صحابه و هتک حرمت شخصیت‌های صدر اسلام نموده و بدین طریق، احساسات مذهبی مردم را علیه آن کشور تحریک می‌نمایند.
یکی از چهره‌های محبوب این جریان، کسی به نام علامه برقعی است که بر برخی عقاید شیعیان ایراد می‌گیرد. کتاب‌های او را در میان مردم توزیع می‌کنند.
ایوان کلیما می‌گوید که باری با واتسلاو هاول و شماری دیگر، جلسه‌ای داشتیم. هاول تازه از زندان بیرون شده بود، اما چنان قشنگ اوضاع را تحلیل کرد که همه ما شگفت‌زده شدیم. هنگامی که از او پرسیدیم که چگونه در زندان به این همه اطلاعات دست یافته است، در پاسخ گفت که از طریق خواندن روزنامه پراوادا. و در ادامه سرزنش مان کرد که شما این روزنامه را نمی‌خوانید. درست است که نشریه رسمی حزب کمونیست است و حقایق را بازتاب نمی‌دهد، اما شما باید رمز خواندن سفیدی‌های میان دوسطر را بلد باشید.
من باور دارم که بسیاری‌ها نیز در پی فهمیدن مواضع طالبان‌اند. اما اگر بخواهند واقعا بفهمند باید به سخنان مسوولان این گروه توجه کنند و سفیدی‌های میان دوسطر و ناگفته‌های آن‌ها را بخوانند.
سفیدی‌های میان این دو سطر در اظهارات این سخنگو:
۱) طالبان از کلیدواژه‌های جیش‌العدل استفاده می‌کنند. همان کلیدواژه‌هایی که ابزاری‌اند برای ترویج ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی.
۲) طالبان دارند با استفاده از این کلیدواژه‌ها کشتار اهل تشیع افغانستان را نیز توجیه می‌کنند.
۳) از توجیه‌گری شان دانسته می‌شود که داعش خراسانی وجود ندارد، بلکه این نام مستعار طالبان است.
۳) تفکر جیش‌العدلی در میان طالبان به شدت قوی است. آن‌ها به اهل تشیع نگاه خصمانه دارند.

عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟